Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/309763
Type: TESE
Title: O grupo terapeutico fonoaudiologico como possibilidade de intervenção junto a crianças disfonicas : analise de um processo
Title Alternative: The audio-phonologic therapeutic group as possibility of intervention along with dysphonic children : a process analysis
Author: Leite, Ana Paula Dassie
Advisor: Panhoca, Ivone
Abstract: Resumo: O trabalho fonoaudiológico em grupo com crianças disfônicas ainda é pouco difundido, havendo pouca literatura abordando o tema. Considera-se, no presente trabalho, a voz como parte da comunicação e meio de fundamentação lingüística da criança nas relações sociais. O objetivo do estudo é analisar o grupo como modalidade de intervenção fonoaudiológica junto a crianças disfônicas, bem como as possibilidades de atuação que ele propicia. O banco de dados da pesquisa corresponde a registros em vídeo e transcrições de um processo terapêutico com um grupo de seis crianças disfônicas, durante seis meses. Os resultados mostram as construções conjuntas de conhecimentos, a repercussão dos conceitos trabalhados em grupo na vida das crianças, o importante papel do terapeuta, as trocas de experiências, a dificuldade na realização de exercícios e técnicas individuais no contexto grupal e as modificações na qualidade vocal de crianças com disfonias de grau leve com o decorrer do processo. Conclui-se que o grupo é um espaço rico e promissor, importante para o desenvolvimento de noções que as crianças têm da voz e de conscientizações para hábitos saudáveis, além de proporcionar modificações na qualidade vocal das crianças

Abstract: The in-group audio-phonologic work with dysphonic children is still not much diffused, there is very little literature approaching the subject. The voice is considered, here, as part of communication and means of linguistic basing of the child in the social relations. The goal of the research is to analyze the group as a kind of audio-phonologic intervention along with dysphonic children, as well as the possibilities of acting that it provides. The database of the research is the therapeutic process of a group of six dysphonic children during six months. The results show the joined constructions of knowledge, the concepts' repercussion developed in-group in the children's life, the important role of the therapist, the exchanging of experiences, the difficulty in the achievement of the exercises and individual techniques in the group context and the positive changes in the vocal quality with dysphonic of slight level during the process. It comes to the conclusion that the group is a rich and promising 'space', important for the development of notions the children have towards the voice and conscientiousness for eliminating bad habits and collection of healthy habits, besides providing positive changes regarding the children's vocal quality
Subject: Distúrbios da voz
Crianças - Disturbios da voz
Fonoaudiologia
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FCM - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Leite_AnaPaulaDassie_M.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.