Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/308688
Type: TESE
Title: Capoeira para crianças com necessidades educativas especiais = um estudo de caso
Title Alternative: Capoeira for children with special educational needs : the case study
Author: Santos, Sandro Rodrigues dos, 1973-
Advisor: Batista, Cecilia Guarnieri, 1949-
Abstract: Resumo: Tradicionalmente, o diagnóstico de deficiência gerava prognósticos de dificuldades de aprendizagem e déficits generalizados. Mais recentemente, diferentes autores vêm sugerindo que essa relação não é tão direta. No presente estudo, sete crianças, entre sete e doze anos, com diagnósticos de deficiência (visual, intelectual, física) e/ou dificuldades de aprendizagem, participaram de um projeto de capoeira. O estudo envolveu a observação de 26 aulas semanais de 45 minutos. Foram examinadas videogravações e anotações em Diário de Campo, visando o preenchimento de dois protocolos descritivos: 1- centrado na dinâmica do grupo e 2- centrado no desempenho de cada participante. A análise dos resultados permitiu visualizar envolvimento nas atividades propostas, a apropriação de conhecimentos teóricos e a execução dos gestos técnicos de acordo com as orientações, para a maioria das crianças, com diferentes níveis de aquisição. Os resultados estão em consonância com as concepções de deficiência como fenômeno complexo, e destacam a importância de um planejamento pedagógico apropriado ao perfil dos alunos

Abstract: The diagnostic of impairment has been traditionally related to prognoses of learning difficulties and generalized deficits. More recently, different authors have asserted that this is not a direct relationship. In the present study, seven children took part on a "capoeira" project. The group comprised children seven to twelve years old, who had been diagnosed as presenting an impairment (visual, intellectual or physical impairment) and/or learning difficulties. The study involved the observation of 26 weekly classes of 45 minutes each. Video recording and field notes were analyzed, with different focuses: 1- group dynamics, and 2- performance of each participant in the activities. The analysis of the results indicated the involvement of the children in the proposed activities, the appropriation of theoretical knowledge and the execution of technical gestures, according to the corresponding orientation, for the majority of the children, with different acquisition levels. The results are in agreement with conceptions of deficiency as a complex phenomenon, and highlight the importance of a pedagogical planning which corresponds to the students' profile
Subject: Crianças - Desenvolvimento
Inclusão social
Educação especial
Atividade física
Deficiência visual
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:FCM - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Santos_SandroRodriguesdos_M.pdf409.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.