Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/308687
Type: TESE
Title: Diferentes olhares em relação a uma criança com multiplos diagnosticos = estabilidade ou possibilidade de mudança?
Title Alternative: Different looks for a chld with multiple diagnoses : stability or possibility of change?
Author: Tsuji, Eneida Miyuki
Advisor: Batista, Cecilia Guarnieri, 1949-
Abstract: Resumo: A atuação profissional voltada para crianças com problemas de origem orgânica, com prognóstico desfavorável, merece reflexão, por sua relação com o desenvolvimento psicológico da criança. Neste trabalho foi realizado o estudo de caso de uma criança com diagnósticos de problemas orgânicos e queixas de comportamentos agitados e agressivos. Analisou-se sua participação, durante três anos, em projeto de intervenção em grupo especializado, com foco em seus modos de participação e interações com parceiros e adultos. Foram identificadas competências e modalidades cooperativas de participação, que se tornaram mais diversificadas e complexas ao longo do período de observação. O estudo permitiu uma ampliação do olhar para as possibilidades e dificuldades da criança, sugerindo análises mais abrangentes do desenvolvimento de crianças com múltiplas queixas. Ressaltou-se a importância da percepção do outro para a construção da identidade da criança, pois é a partir destes olhares que se poderá conduzi-la à estabilidade ou à possibilidade de mudança

Abstract: The professional practice directed to children with organic problems and unfavorable prognosis deserves attention, for being directly related to the psychological development of the child. It is presented the case study of a child with diagnoses of organic problems and behavioral complaints, characterized as agitated and aggressive. It was analyzed the participation of the child, during three years, in a project of intervention in groups, with focus on modes of participation and peer interaction. The analysis allowed the identification of competencies and cooperative modalities of participation, which became more diversified and complex during the period of observation. With this study, it was possible to take a wider perspective of the possibilities and difficulties of the child, suggesting broader analyses of the development of children with multiple developmental complaints. This work emphasizes the relevance of the perception of the Other in the building of the child's identity, because it this sight that will lead the children to stability or to make possible for her to change
Subject: Crianças - Desenvolvimento
Deficientes - Aspectos sociais
Interação social
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:FCM - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Tsuji_EneidaMiyuki_M.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.