Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/306850
Type: TESE
Title: Juros em livros didaticos de matematica no Maranhão do Seculo XIX
Title Alternative: Interest in textbooks of mathematics in Maranhão in the Nineteenth century
Author: Soares, Waléria de Jesus Barbosa, 1977-
Advisor: Dynnikov, Circe Mary Silva da Silva
Abstract: Resumo: O presente trabalho investiga os livros didáticos de matemática, produzidos no Maranhão ou publicados por maranhenses, durante o século XIX. Para tal pesquisa, considera as produções que tratavam de juros, visto ser este conteúdo parte integrante do ensino da matemática que preparava os alunos já no ensino primário, para o ofício de comerciante. Toma por base então, a obra ?Primeiras Noções de Arithmética para o uso dos alunos das escolas de ensino primário", de Ayres de Vasconcellos Cardoso Homem, considerada a mais antiga, tendo como norte a pergunta: como era tratado o estudo de juros no livro e em outras produções maranhenses? A metodologia qualitativa analisa a partir de aportes teóricos de Marc Bloch, Gert Schubring, André Chervel, Roger Chartier e Allan Chopin, documentos de fontes primárias do século XIX, da província do Maranhão (pesquisa in loco) e de Portugal (via e-mail). Considera o contexto histórico na qual a obra foi escrita; dados biográficos de Ayres de Vasconcellos Cardoso Homem e a aritmética por ele apresentada no livro; além de um esboço histórico sobre os juros com enfoque em Nicolo Fontana de Brescia, o Tartaglia; Alexis Clairaut; e, Leonhard Paul Euler. Compara a obra de Homem com outros didáticos publicados no Maranhão ou escritos por maranhenses, no século XIX, além da obra de Cristiano Benedicto Ottoni por sua referência nacional; apresenta uma análise dos documentos oficiais que norteiam o ensino da matemática no Brasil e no Maranhão, nos dias atuais. Constata que a matemática escolar maranhense do século XIX, presente nos didáticos pesquisados, dava ênfase aos juros devido ao caráter comercial, pelo qual permeava a sociedade, reforçando a interferência da política e economia sobre a educação.

Abstract: We seek to investigate the mathematics textbooks produced in Maranhão or published by persons from Maranhão, during the nineteenth century. For this research, we consider the productions that dealt with interest, since it is part of the content of mathematics teaching that prepared students already in the primary for the occupation of the merchant. We take for base then, the most ancient work for us found and, on which, it produced the question that orientates our work: how it was treated the study of interest in the book "First Principles of Arithmética for the use of the students in primary schools" and others productions from persons from Maranhão? Qualitative methodology was performed with primary sources documents of the nineteenth century, from the Maranhão's province (research in loco) and Portugal (by email) and analyzed based on theoretical contributions from Marc Bloch, Gert Schubring, André Chervel, Roger Chartier and Allan Chopin. To answer this question we present the historical context in which the work was written, biographical data of Ayres de Vasconcellos Cardoso Man and arithmetic which he presented in the book, include historical sketch about interest focusing on Nicolo Fontana of Brescia, the Tartaglia; Alexis Clairaut; and, Leonhard Paul Euler. We compared the work of the Man with other textbooks published in Maranhão or written by persons from Maranhão, in the nineteenth century, and the work of Cristiano Ottoni by its National reference, we present an analysis of official documents that orientate the teaching of mathematics in Brazil and in Maranhão, in the current days. We found that in schools mathematics present in this textbooks emphasis at the interest due the commercial character, which permeated Maranhão's society, reinforcing the interference of politics and economics about education.
Subject: Matemática - História
Livros didáticos
Juros
Maranhão - História - Séc. XIX
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:IMECC - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Soares_WaleriadeJesusBarbosa_M.pdf4.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.