Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/306327
Type: TESE
Degree Level: Mestrado
Title: Introdução aos grafos no ensino médio
Title Alternative: Introduction to graphs in high school
Author: Fonte, Carla Cristina, 1990-
Advisor: Catuogno, Pedro Jose, 1959-
Abstract: Resumo: Neste trabalho, exploram-se os conceitos iniciais e aplicações importantes da teoria de grafos. Acentuam-se, nas aplicações, alguns problemas clássicos, como o das sete pontes de Königsberg, o do caixeiro viajante e o problema dos casamentos estáveis. Com o intuito de servir como material de apoio para a introdução de grafos ao ensino médio, expõe-se uma sugestão para plano de aula, cuja exploração sinaliza diversas propriedades matemáticas interessantes, além de estimular o raciocínio e o estudo

Abstract: This work focuses on the initial concepts and important applications of the graph theory. Detailing, in the applications, some classic problems such as the seven bridges of Königsberg problem, the travelling salesman problem and the stable marriage problem. In order to provide a supporting material for the introduction to graphs in high school, it is shown a suggestion to the lesson plan, which exploration indicates various interesting mathematical properties beyond stimulating the reasoning and the deep study in the field
Subject: Teoria dos grafos
Problema do caixeiro viajante
Teorema do casamento
Algoritmos
Ciclos eulerianos
Editor: [s.n.]
Citation: FONTE, Carla Cristina. Introdução aos grafos no ensino médio. 2014. 34 f. Dissertação (mestrado profissional) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Matemática, Estatística e Computação Científica, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/306327>. Acesso em: 26 ago. 2018.
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IMECC - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Fonte_CarlaCristina_M.pdf28.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.