Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/306259
Type: TESE
Title: Atividades para a sala de aula usando como recurso pedagógico a história matemática : das quadraturas ao número Pi : matemática na antiga Grécia
Title Alternative: Activities for classroom using mathematics history as teaching resource : from the squarings to the number Pi : mathematics in ancient Greece
Author: Roveran, Adilson Pedro, 1958-
Advisor: Paques, Otilia Terezinha Wiermann, 1946-
Abstract: Resumo: Este estudo tem por objetivo construir um caminho, norteado pelo pensamento geométrico grego, partindo da ideia de equivalência de figuras planas até chegar a estimativas do número pi, conquista de Arquimedes, passando pelas quadraturas de figuras planas e pela busca da quadratura do círculo. Uma conquista importante, a quadratura das lúnulas de Hipócrates de Chios ao lado do cálculo da área do círculo, pelo método de Arquimedes servem de incentivo ao uso da História da Matemática no Ensino de Matemática, que é o tema central dessa pesquisa. As atividades propostas no terceiro capítulo pretendem refazer um caminho, por construções geométricas e raciocínio algébrico dessa busca, desde as quadraturas de polígonos, até a estimativa do valor do número pi, para a sala de aula

Abstract: This study aims to build a path, guided the Greek geometric thought, based on the idea of equivalence between areas of plane figures to the estimate of the number pi, achievement of Archimedes, through the squaring polygons and the pursuit of squaring the circle. An important achievement, the squaring of the lunulae Hippocrates of Chios and the calculating of the circle area, by Archimedes method, serve to encourage the use of the History of Mathematics in Mathematics Teaching, which is the central theme of this research. The activities proposed in the third chapter intend to retrace a path for geometric constructions and algebric reasoning that quest, since the squaring of polygons, to determine the value of the number pi, for the use in the classroom
Subject: Arquimedes
Quadraturas (Matemática)
Construções geométricas
Pi
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IMECC - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Roveran_AdilsonPedro_M.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.