Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/306166
Type: TESE
Title: Estrategias empresariais e qualidade no setor e equipamentos de proteção individual (EPI)
Author: Souza, Mario Ulisses de Azevedo Ferreira de
Advisor: Bacic, Miguel Juan, 1954-
Abstract: Resumo: O objetivo deste estudo é avaliar o espaço ocupado pela qualidade nas estratégias competitivas das empresas do setor de EPI (Equipamentos de Proteção Individual) e as dimensões da qualidade privilegiadas na percepção dos profissionais/empresários do setor. Procura-se mostrar que a oferta de produtos com qualidade é condição importante para o desempenho da empresa e sua permanência continuada no mercado. Para tanto, considerou-se fundamental uma cuidadosa caracterização do setor quanto ao número, tamanho e características das empresas e produtos que os constituem. O desenvolvimento deste estudo teve como pressuposto que a dinâmica e a concorrência no setor ainda são, em grande parte, marcadas por injustificado descuido quanto à importância da qualidade dos EPI. Para muitos compradores, os EPI são mais um custo do trabalho; o preço ainda é o fator decisivo na compra. Por outro lado, alguns produtores de EPI ainda não reconhecem a importância de investir em desenvolvimento do produto e na ampliação da qualidade acima do exigido pela lei. Muitos dirigentes, porém, têm consciência quanto ao necessário rigor na fabricação e no acabamento dos produtos, para evitar danos irreparáveis ao usuário. Avanços nessa direção foram constatados na pesquisa de campo. Do ponto de vista da lógica empresarial, a principal justificativa para investir em uma gestão voltada para a qualidade decorre dos benefícios almejados pelo aumento da produtividade e da eficiência, redução de custos, melhor desempenho do produto e maior satisfação do cliente e, portanto, acréscimo das vendas. Facilita ainda as transações internacionais ao propiciar garantia da qualidade com critérios válidos no mundo inteiro. A constatação quanto a essas vantagens vem estimulando as empresas fabricantes de EPI a investir em desenvolvimento de produtos e processos com maior foco na qualidade

Abstract: Individual Protection Equipment The aim of this study is to measure the area filled with quality in the strategies of competition of the companies in the segments of IPE (individual Protection Equipment) and the dimensions of quality which is a privilege in the perception of professional entrepreneurs in the area. They try to show that offering high quality products is an important condition for the performance of the company and their follow up in the market. In order to reach this aim it is important to have true perception of the main features of the segment. As far as the characterization of the company is concerned, size, number and characteristics of their products should be taken into consideration. The development of this study has been made on the basis that the dynamics and the competitiveness in the segment is still due to unjustified carelessness regarding the importance of quality of the IPE (Individual Protection Equipment). For most purchasers the IPE is a cost of work. Price is still a decisive factor at the time of buying. On the other hand, IPE makers don't still recognize the importance of investing in the product development and in the increasing of quality ahead of what is required by law. Many managers are aware of the necessary care about the making and about the finishing of the products in order to avoid irretrievable damage to the user. A lot of progress has been made in the field research. From the managerial point of view the main reason for investing in quality comes from the benefits which are expected as a result of the increase of productivity, cost reduction, better performance of the product and better satisfaction which will certainly result in the sales increase. It will also facilitate the international trade as it provides garantee of quality under criteria which are recognized in the whole world. The perception of such advantages has motivated the IPE companies to invest in the development of products and methods having best quality as the most important goal
Subject: Planejamento estratégico
Qualidade dos produtos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2000
Appears in Collections:IMECC - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Souza_MarioUlissesdeAzevedoFerreirade_M.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.