Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/305745
Type: TESE DIGITAL
Title: A história da ciência nas licenciaturas em ciências da natureza no Instituto Federal de Goiás
Title Alternative: The history of science degrees in the natural sciences at the Federal Institute of Goiás
Author: Campos, Daniela Furtado, 1984-
Advisor: Picanço, Jefferson de Lima, 1963-
Abstract: Resumo: A natureza do conhecimento científico é um aspecto fundamental na formação do futuro professor de Ciências da Natureza, por isso as discussões e reflexões de cunho histórico e epistemológico são necessárias para que o futuro profissional tenha consciência do desenvolvimento da produção do conhecimento científico e dos seus conceitos. A História da Ciência pode promover uma melhor compreensão dos conceitos e métodos científicos; favorecer a interdisciplinaridade, ser motivadora e necessária para a compreensão da natureza da ciência. Sabendo desse potencial que a História da Ciência possui o presente trabalho busca responder: como é desenvolvida a História da Ciência nos cursos de formação de professores de ciências no Instituto Federal de Goiás? Objetivamos caracterizar a História da Ciência desenvolvida na formação de professores de ciências no Instituto Federal de Goiás. Para isso analisamos os Projetos Pedagógicos dos Cursos de licenciatura em Ciências da Natureza e procuramos conhecer o pensamento dos docentes, que ministram disciplinas de cunho histórico-filosófico, sobre História da Ciência. De forma comparativa, analisamos os cursos oferecidos pelo outro instituto federal do Estado, o Instituto Federal Goiano. Nossas análises foram desenvolvidas com base em pesquisa documental e entrevistas presenciais. Chegamos ao final de nossa pesquisa com um quadro positivo sobre a História da Ciência desenvolvida no IFG

Abstract: The nature of scientific knowledge is a key aspect in shaping the future teacher of Natural Sciences, therefore discussions, and historical and epistemological reflections on the subject, are necessary for the future professional to be aware of the development of production of scientific knowledge and its concepts. The history of science can promote a better understanding of scientific concepts and methods; it favors interdisciplinarity; it is motivating and necessary for the understanding of the nature of science. Knowing this potential of the History of Science, this dissertation intends to answer: how the History of Science is taught in science teacher training courses at the Instituto Federal de Goiás? We aimed to characterize the History of Science developed in the training of science teachers at the Instituto Federal de Goiás. In doing so, we analyzed the pedagogical projects of undergraduate courses in Natural Sciences and we seek to know the conceptions of teachers responsible for disciplines of historical and philosophic character. Aiming at establishing a comparison, we analyzed the courses offered by the other federal institute of the State, the Instituto Federal Goiano. Our research was based on documentary research and personal interviews. The results we obtained show a positive picture of the History of Science developed in IFG
Subject: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás
Ciência - História
Professores - Formação
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:IFGW - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Campos_DanielaFurtado_M.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.