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Type: TESE DIGITAL
Title: O "lado B" da linha evolutiva = Nelson Gonçalves e a "má" música popular brasileira dos anos 1940 e 1950 = The "B-side" of the evolutionary line: Nelson Gonçalves and the "bad" popular music of the 1940s and 1950s
Title Alternative: The "B-side" of the evolutionary line : Nelson Gonçalves and the "bad" popular music of the 1940s and 1950s
Author: Machado, Adelcio Camilo, 1986-
Advisor: Zan, José Roberto, 1948-
Abstract: Resumo: Uma parcela significativa das narrativas sobre a música popular brasileira se orienta pela suposta existência de uma linha evolutiva nesse repertório, que teria se iniciado na geração dos anos 1930 e atingiria um ponto de maturidade na MPB da década de 1960. Nessa construção histórica, grande parte da música popular produzida durante as décadas de 1940 e 1950 acaba sendo excluída. Contudo, trata-se de um período no qual a música popular foi atravessada por diversos embates simbólicos, os quais dão indícios de uma segmentação de gostos e da formação de uma hierarquia de legitimidades nesse cenário. Diante disso, a presente pesquisa buscou estudar esse repertório, procurando evidenciar de que maneira se construíam, naquele contexto, as distinções entre a "boa" e a "má" música popular brasileira. Para orientar essas discussões, tomou-se como eixo central o repertório interpretado pelo cantor Nelson Gonçalves, que foram transcritas, analisadas e cotejadas com outras canções do período. Tais análises, articuladas a um levantamento da crítica musical dos anos 1940 e 1950, puderam revelar algumas das tensões simbólicas que marcaram a produção musical do período

Abstract: The supposed existence of an evolutionary line guides a significant portion of narratives on Brazilian popular music. This evolutionary line would have begun in the generation of the 1930s and reached a maturity point in MPB produced in the 1960s. In this historic construction, a great portion of the popular music produced during the 1940s and 1950s ended up excluded. However, that was a time when several symbolic conflicts crossed the popular music. This gives signals of a segmentation of tastes and of a formation of a hierarchy of legitimacy in this scenario. Therefore, the present study intended to study this repertoire, looking for evidence of how that context built the distinctions between "good" and "bad" Brazilian popular music. To guide these discussions, we selected the repertoire interpreted by the singer Nelson Gonçalves as a central line. Then, we transcribed and analyzed some of his songs and paralleled them with others released in the same period. At last, we linked such analysis to a survey of music critics of the 1940s and 1950s in order to reveal some of the symbolic tensions that marked the musical production of the period
Subject: Gonçalves, Nelson, 1919-1998
Música popular - Brasil
Música popular - Brasil - História e crítica
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

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