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Type: TESE DIGITAL
Title: Educação física NA/DA escola indígena : apropriações e ressignificações numa aldeia Bororo
Title Alternative: Physical education AT/FROM indigenous school : appropriation and resignified in village Bororo
Author: Saneto, Juliana Guimarães, 1985-
Advisor: Daolio, Jocimar, 1958-
Abstract: Resumo: No Brasil, os indígenas têm reconhecidos suas formas próprias de organização sociocultual, tradições, conhecimentos e processos de constituição de saberes e transmissão cultural. A extensão desses direitos no campo educacional gerou a possibilidade de os indígenas se apropriarem da instituição escolar, atribuindo-lhe traços identitários e funcionalidades peculiares. Diante do contexto de ambivalências a pesquisa etnográfica buscou compreender as apropriações do componente curricular Educação Física pela Escola Indígena Korogedo Paru, localizada na Aldeia Córrego Grande, entre os municípios matogrossenses Santo Antônio de Leverger e Rondonópolis. As questões problematizadoras que guiaram o estudo foram: como a Educação Física se estabelece na escola indígena? Como a Educação Física opera com a proposta de ensino diferenciado que aponta para uma educação intercultural? O objetivo da pesquisa foi analisar a Educação Física no âmbito da escola indígena, diante da proposta de educação intercultural. Considerando a prática pedagógica da Educação Física na escola indígena, a partir do contexto ambivalente entre tradição e modernidade buscou-se: a) compreender a Educação Física no contexto da escola indígena; b) analisar as aulas de Educação Física e os conteúdos trabalhados e c) analisar as relações entre a escola e seus atores e deles com a Educação Física. A pesquisa utilizou um referencial teórico advindo de autores como Cifford Geertz (1989), Georges Balandier (1997), Anthony Giddens (2001) e Marcel Mauss (2003) para guiar as discussões e consubstanciar as hipóteses e teses. Chegou-se à compreensão de que a Educação Física na Escola Indígena Korogedo Paru está imersa num processo dinâmico, próprio do momento atual da modernidade, que a coloca entre o NA e o DA instituição. Esse é um panorama de transição e instabilidade já que a Educação Física está posta como componente curricular que é apropriado e ressignificado pelos Bororo de acordo com a sua dinâmica cultural. Isso significa que a Aldeia Córrego Grande está construindo processualmente sua apropriação em torno da Educação Física: 1) transplantou-se um modelo de Educação Física e elementos advindos da sociedade não indígena para o âmago da Aldeia e de uma escola engessada burocraticamente; 2) A escola sofreu muitas mudanças, de âmbito nacional, decorrentes de reivindicações indígenas na direção de uma instituição flexível e propriamente gerida por indígenas; 3) A escola, em seu novo formato intercultural, tendo como gestores protagonistas indígenas mantém o componente curricular Educação Física em sua estrutura. Foi possível observar a Educação Física NA Escola Indígena, mas com ainda mais nitidez a Educação Física DA Escola Indígena

Abstract: In Brazil, the indigenous peoples have recognized their own forms or social organization, traditions, knowledges and procedures addressed to the creation of new knowledges and its transmission methods. The extensions of those rights on the educational fields created the possibility for them to appropriate the teaching institution, assigning to it marks of their own identity and peculiar functionalities. In face of this ambivalent context, the ethnographic research aimed to comprehend the appropriation of the curricular component Physical Education by the Korogedo Paru indigenous school, located at the indigenous village of Córrego Grande, between the counties of Santo Antônio de Leverger and Rondonópolis in the state of Mato Grosso. The main issues that guide this study are: How is established the Physical Education at the indigenous school? How the Physical Education operates with an uneven teaching proposal aiming the intercultural education? The goal of this research is analyze the Physical Education inside the context of the indigenous school, in face of the intercultural proposal. Considering the pedagogic experience of Physical Education at the indigenous school, based on the ambivalent context between tradition and modernity sought: a) comprehend the Physical Education in the context of indigenous school; b) analyze the Physical Education classes and its content, and c) analyze the relation between the school its actors and between those actors and the Physical Education. The research uses a Theoretical Frame of Reference derived from authors such as Cifford Geertz (1989), Georges Balandier (1997), Anthony Giddens (2001) and Marcel Mauss (2003) to guide the arguing, support the hypothesis and thesis. The author reached the comprehension that the Physical Education at the Korogedo Paru Indigenous School is immersed in a dynamical process, inherent of the actual modern moment, which places the school among the AT and the FROM institution. This is a transitional and unstable panorama whereas the Physical Education is a curricular component which the Bororo people took possession and resignified according to their cultural dynamics. It means that the indigenous village of Córrego Grande is developing procedurally its appropriation related to the physical education: 1) A physical education model and elements emanating from the non-indigenous society had been transplanted into the core of the Village and of a school bureaucratically tied; 2) The school have suffered many changes, in a national level, resulted of indigenous demands heading to a flexible institution and properly managed by indigenous; 3) The school, in its new intercultural organization, having as main managers indigenous people, kept the physical education as a curricular component in its structure. It has been possible to observe the physical education AT the Indigenous School, although, with more clarity the Physical Education OF the Indigenous School
Subject: Educação física
Escolas
Educação indígena
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FEF - Dissertação e Tese

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