Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/305024
Type: TESE DIGITAL
Title: História e legitimidade social : história e memória da EMEF Oziel Alves Pereira, uma escola em área de ocupação urbana em Campinas
Title Alternative: History and social legitimacy : history and Memory EMEF Oziel Alves Pereira, a school in urban settlement area in Campinas
Author: Pinto, Giselle Moraes, 1978-
Advisor: Martins, Maria do Carmo, 1964-
Martins, Maria do Carmo, 1945-
Abstract: Resumo: A dissertação propõe uma análise histórica sobre o percurso de criação e construção do aparato físico da Escola Municipal de Ensino fundamental Oziel Alves Pereira, construída numa área de ocupação urbana apoiada no movimento social que reivindicava o direito à moradia. Atualmente designada "Parque Oziel", a ocupação ocorreu em meados de 1997 na cidade de Campinas, SP. A partir da consolidação do direito à moradia, outras reivindicações foram aparecendo e a escola foi uma dessas frentes. A dissertação pretende contribuir na escrita de um marco importante para a comunidade em questão, compreendendo como a construção da escola pode esclarecer as tensões e os ganhos obtidos pela organização social dos moradores e, como ela ainda pode simbolizar elementos da cena política da época, mirando elementos que contribuíram para a legitimidade de um dado movimento social e político. Como fontes documentais foram usados registros documentais da escola e materiais fotográficos diversos, além de matérias de jornais

Abstract: The dissertation presents a historical analysis of the route creation and construction of the physical apparatus of the Elementary school called "Oziel Alves Pereira", built in an urban occupation, supported by a social movement that demanded the right to housing. Currently designated "Oziel Park", the occupation took place in mid-1997 in the city of Campinas, SP. From the consolidation of the right to housing, other claims were appearing and the school was one of those fronts. The dissertation aims to contribute in the writing of an important milestone for the community in question, including as building the school can clarify the tensions and gains by the social organization of residents and, how it can also symbolize elements of the political scene of the time, aiming elements contributing to the legitimacy of a given social and political movement. As documentary sources were used the administrative and pedagogical school documents, various photographic materials and newspaper clippings
Subject: Escolas
Memória
História
Movimentos sociais
Ocupação urbana
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Pinto_GiselleMoraes_M.pdf6.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.