Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/305012
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: As creches na educação paulistana : 2002 a 2012
Title Alternative: The child care in São Paulo city education : 2002 to 2012
Author: Franco, Dalva de Souza, 1962-
Advisor: Adrião, Theresa Maria de Freitas, 1965-
Adrião, Theresa Maria de Freiras
Abstract: Resumo: O presente estudo caracteriza e analisa de que forma ocorreu o processo de expansão do atendimento às crianças de zero a três anos durante os primeiros dez anos, de 2002 a 2012, em que os Centros de Educação Infantil/ creches estiveram vinculados à Secretaria Municipal de Educação (SME) da Prefeitura de São Paulo, após sua transferência do setor de Assistência Social para o setor da Educação, o que, no caso deste município ocorreu a partir de 2002. A hipótese é que a ampliação do atendimento, nesta etapa, se deu prioritariamente via convênios, indicando um aprofundamento de mecanismos de privatização da oferta para as crianças pequenas. A investigação é de cunho qualitativo e pautou-se na pesquisa documental em fontes primárias e em diálogo com a produção sobre o tema, especialmente, as relacionadas às políticas de financiamento e gestão da educação infantil e de creches. Conclui-se que houve um crescimento do atendimento à educação de zero a três anos no período analisado, principalmente via convênios considerando que em 2002 havia 459 creches conveniadas e em 2012 o total de convênios passou para 1.137. Ou seja, houve um crescimento de 678 unidades conveniadas, o que representou um aumento 167% em 10 anos

Abstract: The present study characterizes and analyzes how was the process of expansion of care for children, from birth to three years, during the first ten years, from 2002 to 2012, when the Child Education Centers and Day Care Centers that were linked to the Municipal Education (SME) of the São Paulo City Hall, after the transition from Social Assistance sector to the Education sector, which in the case of this municipality took place from 2002. The hypothesis is that the expansion of the service at this stage occurred primarily via agreements, indicating a deepening of privatization mechanisms for small children. The research is qualitative nature and was marked in documentary research in primary sources and in dialogue with the literature on the subject, especially those related to funding policies and management of early childhood education and day care centers. It was concluded that there was a increasing of the education attendance from zero to three years old in the period analyzed, especially via agreements whereas in 2002 there were 459 Day Care Centers and in 2012 the total number of agreements passed to 1,137. So, there was an increase of 678 units financed, representing a 167% increase in 10 years
Subject: Educação de crianças
Creches
Privatização
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Franco_DalvadeSouza_D.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.