Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/304782
Type: TESE DIGITAL
Title: (De) Composição e produção de sentido = dramaturgias na dança contemporânea = (De) Composition and Meaning: contemporary dance dramaturgies
Title Alternative: (De) Composition and Meaning : contemporary dance dramaturgies
Author: Dória, Gisela, 1971-
Advisor: Castro, Cassia Navas Alves de, 1959-
Abstract: Resumo: A presente tese propõe uma investigação sobre as especificidades que emergem da relação entre a dança contemporânea e as diferentes noções de dramaturgia. Objetiva-se, assim, problematizar e ampliar a noção de dramaturgia cênica. O percurso investigativo envolve o exame crítico das dramaturgias vigentes nas artes cênicas, a fim de verificar seus níveis de tensão em relação à dança contemporânea. Desse modo, busca-se perceber em que medida a dança contemporânea vem abrindo espaço para a reinvenção da noção de dramaturgia e de que maneira ela está relacionada aos modos de composição e produção de sentido. Três estudos de caso foram selecionados com o objetivo de viabilizar o desenvolvimento desta tese: L¿aprés-midi d¿un faune (1912), de Vaslav Nijinsky; A Trilogia Kafka, composta por três espetáculos de Sandro Borelli, a saber: Metamorfose (2002), O Processo (2003) e Carta ao Pai (2006); e, por fim, Man Walking Down the Side of a Building (1970) e Primary Accumulation (1973), ambos de autoria de Trisha Brown. Todos esses casos funcionaram como matrizes geradoras de um amplo spectrum de aspectos, princípios e procedimentos dramatúrgicos

Abstract: This dissertation proposes an investigation into the specificities that emerge from the relation between contemporary dance and the different notions of dramaturgy. The intention is to discuss and enrich the notion of scenic drama. Thus, we seek to realize the extent to which contemporary dance has opened space for the reinvention of the concept of drama, and how it is related to the ways of composition and production of meaning. Three case studies were selected in order to enable the development of this dissertation: "L'après-midi d'un faune" (1912) by Vaslav Nijinsky, "The Kafka Trilogy" which consists of three shows by Sandro Borelli, namely: "Metamorphosis" (2002), "The Process" (2003) and "Letter to the Father" (2006), and finally "Man Walking Down the Side of a Building" (1970) and "Primary Accumulation" (1973), both created by Trisha Brown. All these cases serve as matrices generating a broad spectrum of issues, principles and dramaturgical procedures
Subject: Dança
Coreografia
Dramaturgia do corpo
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Doria_Gisela_D.pdf5.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.