Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/29222
Type: Artigo de periódico
Title: Aprendizagem através de role-playing games: uma abordagem para a educação ativa
Title Alternative: Learning through role-playing games: an approach for active learning and teaching
Author: Randi, Marco Antonio Ferreira
Carvalho, Hernandes Faustino de
Abstract: This study evaluates the use of role-playing games (RPGs) as a methodological approach for teaching cellular biology, assessing student satisfaction, learning outcomes, and retention of acquired knowledge. First-year undergraduate medical students at two Brazilian public universities attended either an RPG-based class (RPG group) or a lecture (lecture-based group) on topics related to cellular biology. Pre- and post-RPG-based class questionnaires were compared to scores in regular exams and in an unannounced test one year later to assess students' attitudes and learning. From the 230 students that attended the RPG classes, 78.4% responded that the RPG-based classes were an effective tool for learning; 55.4% thought that such classes were better than lectures but did not replace them; and 81% responded that they would use this method. The lecture-based group achieved a higher grade in 1 of 14 regular exam questions. In the medium-term evaluation (one year later), the RPG group scored higher in 2 of 12 questions. RPG classes are thus quantitatively as effective as formal lectures, are well accepted by students, and may serve as educational tools, giving students the chance to learn actively and potentially retain the acquired knowledge more efficiently.
Avaliamos o uso dos role-plying games (RPGs) como uma metodologia de ensino e aprendizagem em Biologia Celular. Alunos do primeiro ano de Medicina participaram de aula expositiva tradicional (grupo referência) ou de aula com RPG (grupo RPG). Comparações foram feitas pela análise de questionários pré- e pós-aula com RPG, das notas nas provas regulares, e das notas obtidas em um teste aplicado um ano após a conclusão da disciplina. Dos 230 alunos que participaram das aulas com RPG, 78,4% responderam que o RPG é uma ferramenta eficaz na aprendizagem; 55,4% acharam que essas aulas são melhores que as aulas tradicionais, mas não as substituem; e 81% responderam que usariam essa metodologia. Os alunos do grupo referência tiveram nota maior em uma de 14 questões das provas regulares; os alunos do grupo RPG tiveram notas maiores em duas de 12 questões aplicadas um ano depois. Portanto, aulas com RPG foram tão eficientes quanto as aulas tradicionais (quantitativamente), são bem aceitas pelos estudantes, e podem ser uma metodologia que lhes dá a chance de aprender ativamente e, potencialmente, levar a uma melhor retenção do conhecimento aprendido.
Subject: Graduação
Role-Playing Game
Síntese de ATP
Ciclo Celular
Endocitose e Digestão Celular
Aprendizagem Ativa
Undergraduate Education
Role-Playing Game
ATP Synthesis
Cell Cycle
Endocytosis And Cellular Digestion
Medical Education
Active Learning
Editor: Associação Brasileira de Educação Médica
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0100-55022013000100012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000100012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022013000100012
Date Issue: 1-Mar-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0100-55022013000100012.pdf706.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.