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Type: Artigo de periódico
Title: Questões da clínica ginecológica que motivam a procura de educação médica complementar: um estudo qualitativo
Title Alternative: Clinical issues in gynecology that motivate the search for complementary medical education: a qualitative study
Author: Cordeiro, Silvia Nogueira
Giraldo, Paulo Cesar
Turato, Egberto Ribeiro
Abstract: OBJECTIVE: The aim of this study was to identify subjective emotional issues in gynecological consultations that can interfere in the doctor-patient relationship and that raise the need for the gynecologist to seek complementary training. METHOD: A qualitative clinical research study was performed, using a semi-directed interview technique with open questions. The answers were submitted to thematic content analysis and elaboration of analytical categories based on the psychodynamic frame of reference. An intentional sample was used, including eight gynecologists from Southeast Brazil. RESULTS: Analysis of the interviews revealed two thematic categories in the doctor-patient relationship: the medical appointment as an affective-professional encounter and as a moment for personal reflection. According to the findings, doctor-patient interaction plays an important role in professional satisfaction, helping physicians reflect on their personal issues. There was a demand for complementary learning to contain the internal feelings mobilized by the relationship with the patient. There are moments of increased vulnerability for the gynecologist, and early clinical practice is considered one of the most striking moments of transition. CONCLUSION: The interviewees displayed various characteristics that suggest intense mobilization of emotional issues during contact with patients in the setting of the medical appointment. Limitations in the basic medical education of the gynecologists interviewed here motivated their search for complementary personal training, in some cases including psychotherapeutic counseling.
OBJETIVO: Identificar questões emocionais subjetivas da consulta ginecológica que possam interferir na relação médico-paciente e motivar a necessidade de ampliar a formação pessoal como uma atividade complementar. MÉTODO: Foi realizado um estudo clínico-qualitativo de pesquisa, por meio da técnica de entrevista semidirigida de questões abertas. Estas foram submetidas à técnica de análise temática de conteúdo e elaboração de categorias de análise embasadas no referencial psicodinâmico. Foi constituída uma amostra intencional com oito médicos ginecologistas da Região Sudeste do Brasil. RESULTADOS: A análise das entrevistas originou duas categorias temáticas sobre a relação médico-paciente: a consulta médica como um encontro afetivo-profissional e como um momento de reflexão pessoal. Observou-se que a interação médico-paciente exerce importante papel na satisfação do exercício profissional, contribuindo para que o médico reflita sobre suas questões pessoais. Houve uma demanda por ensinamentos complementares que pudessem dar continência aos sentimentos internos mobilizados a partir da relação com a paciente. Há momentos de maior vulnerabilidade do médico, e o início da prática clínica é considerado um dos momentos marcantes de transição. CONCLUSÃO: Os entrevistados evidenciaram múltiplos aspectos que apontam uma forte mobilização de questões emocionais a partir do contato com as pacientes no ambiente da consulta médica. Limitações da educação médico-acadêmica dos ginecologistas entrevistados levaram à busca de complementação de sua formação pessoal, eventualmente incluindo suporte psicoterápico.
Subject: Psicologia Médica
Relação Médico-Paciente
Pesquisa Qualitativa
Ginecologia
Psicanálise
Psicologia
Psychology, Medical
Physician-Patient Relations
Qualitative Research
Gynecology
Psychoanalysis
Psychology
Editor: Associação Brasileira de Educação Médica
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0100-55022010000200009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000200009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022010000200009
Date Issue: 1-Jun-2010
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