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Type: Artigo de periódico
Title: Conceito global: um método de avaliação de competência clínica
Title Alternative: Global rating: a method for assessing clinical competence
Author: Domingues, Rosângela Curvo Leite
Amaral, Eliana
Bicudo-Zeferino, Angélica Maria
Abstract: Considerable effort has focused on developing methods to reliably assess undergraduate medical students' proficiency in clinical skills. There is strong evidence that global rating can be a feasible and reliable alternative for rating undergraduate medical students in the clinical setting. Professors have routinely assessed clinical competence with a subjective rating. This score, given by a specialist, is not objective and is subject to biases. The use of a well-designed instrument with various items rated on a scale offers the advantage of specifying what should be assessed, thus helping professors distinguish between different levels of performance. Using this method, faculty can express their global perception of the students in a more objective way in relation to two distinct spheres of technical competence (containing items like patient history, physical examination, medical knowledge, clinical knowledge, problem-solving, and work habits) and humanist competence (including communication with patients and families, respect, reflective skills, sensitivity to context, and teamwork).
Muito se tem feito para desenvolver métodos que avaliem de forma confiável a proficiência em habilidade clínica dos alunos de graduação médica. Há fortes evidências de que a avaliação global pode ser uma alternativa viável e confiável na avaliação de estudantes de graduação no ambiente clínico. Rotineiramente, a competência clínica tem sido avaliada pelos docentes por meio de um conceito subjetivo. Essa nota, dada por um especialista, não é objetiva e está sujeita a vieses. O uso de um instrumento bem delineado, com diversos itens pontuados numa escala, oferece a vantagem de especificar o que deve ser avaliado, auxiliando os avaliadores a distinguir os diferentes níveis do desempenho. Usando este método, os docentes podem expressar sua percepção global dos alunos, de forma mais objetiva, em relação a duas esferas distintas da competência: técnica (contendo itens como história clínica, exame físico, conhecimento médico, julgamento clínico, solução de problemas e hábitos no trabalho) e humanista (incluindo comunicação com pacientes e familiares, respeito, habilidades reflexivas, sensibilidade ao contexto e trabalho em equipe).
Subject: Avaliação Educacional
Estágio Clínico
Competência Clinica
Estudantes de Medicina
Educational Measurement
Clinical Clerkship
Clinical Competence
Students, Medical
Editor: Associação Brasileira de Educação Médica
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0100-55022009000100019
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100019
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022009000100019
Date Issue: 1-Mar-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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