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Type: Artigo de periódico
Title: Esquistossomose no Brasil: ensinar versus educar
Title Alternative: Schistosomiasis in Brazil: teaching versus education
Author: Sousa, Marcos Rogério Capello
Abstract: This paper discusses the difference between teaching and educating in the health field. Based on cases of schistosomiasis in adolescents in Campinas, treated by the author in the same service where he acts as professor and attending physician in Pediatrics, the study discusses the way this disease has been approached in the last 50 years, always from an educational perspective, i.e., broader and more complex. This debate can serve as the basis for reflections and critiques on Brazil's teaching and healthcare model in recent decades, despite the country's new curriculum guidelines. The study investigates the differences between schistosomiasis in Brazil in the 1960s and the early 21st century, considering factors such as population, migration, living conditions, treatment, etc., besides the role of multidisciplinary education in the change in this situation. Several directions are identified for discussing and reflecting on teaching strategies in the health field.
Trata-se de um ensaio sobre a diferença entre ensinar e educar na área da saúde. A partir de alguns casos de esquistossomose em adolescentes de Campinas, assistidos pelo autor no próprio serviço em que desempenha tarefas de docente e assistente na área de Pediatria, discute-se o modo como esta doença vem sendo abordada nos últimos 50 anos, sempre numa perspectiva educacional, isto é, mais complexa e ampla. A partir deste debate, podem-se encaminhar reflexões e críticas sobre o modelo de ensino-assistência na área da saúde no Brasil nas últimas décadas, apesar das novas diretrizes curriculares. Questionam-se as diferenças entre a esquistossomose no Brasil na década de 1960 e no início do século 21, considerando, em cada período, a população, a migração, as condições de vida da população, as terapêuticas, etc. Também se interroga sobre qual tem sido o papel da educação multidisciplinar na mudança deste quadro. Apontam-se algumas direções, para discussão e reflexão, sobre estratégias de ensino na área da saúde.
Subject: Educação
Saúde
Esquistossomose
Sociedade
Currículo
Education
Health
Schistosomiasis
Societies
Curriculum
Editor: Associação Brasileira de Educação Médica
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0100-55022009000100018
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100018
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022009000100018
Date Issue: 1-Mar-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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