Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/287606
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: A terra sob medida : aplicações e reflexões sobre o uso da historia da ciencia em ambientes virtuais de aprendizagem
Title Alternative: The tailor-made earth: applications and reflexions about the use of science history in virtual learning environments
Author: Mendes, Maria Isabel Porazza
Advisor: Figueirôa, Silvia Fernanda de Mendonça, 1959-
Abstract: Resumo: A presente tese refere-se ao desenvolvimento e resultados de um curso à distância oferecido durante o 2º semestre de 2004 e início de 2005, em várias edições e versões, para professores dos níveis de ensino fundamental e médio. O tema central são as discussões referentes à direção do achatamento terrestre ocorridas no início do século XVIII, principalmente opondo newtonianos e cartesianos. Este trabalho fundamenta-se na importância da História da Ciência em espaços de ensino de ciências e na possibilidade de se trabalhar com ambientes virtuais de aprendizagem. Sua construção está alinhada tanto à compreensão de que a ciência é uma atividade social, como à abordagem sociocultural da aprendizagem. As estratégias de aprendizagem desenvolvidas neste curso privilegiaram as simulações históricas e a resolução de situações-problema. Nos capítulos iniciais são apresentados a metodologia, as referências teórico-históricas e o contexto do curso desenvolvido. Os resultados destas experiências são analisados e discutidos nos capítulos seguintes. Na conclusão deste trabalho apresentamos a análise da hipótese levantada sobre a virtualidade encontrada em ambientes virtuais de aprendizagem e na História da Ciência

Abstract: The present thesis refers to the development and results of a distance course offered during 2º semester of 2004 and beginning of 2005, in a couple of editions and versions, for teachers of the basic levels and average education. The central subject are the quarrels about the direction of the Earth flattening occured in the beginning of 18th century, mainly opposing newtonian and cartesian. This work is based on the importance of the History of Science in spaces of sciences learning and the possibility of working with virtual learning environments. Its construction is lined up such as the understanding that science is a social activity, as to the sociocultural approach of learning. The developed strategies of learning in this course had privileged the historical simulations and the resolution of situation-problem. In the initial chapters are presented the methodology, the theoretic-historical references and the context of the developed course. The results of these experiences are analyzed and argued in the next chapters. In the conclusion of this work we present the analysis of the hypothesis raised up about the virtuality found in virtual learning environments and in the History of Science
Subject: Ciências - História
Ciências - Estudo e ensino
Terra (Planeta) - Forma
Ambiente virtual
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:IG - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Mendes_MariaIsabelPorazza_D.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.