Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/287059
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Estudo de caso do Programa de Educação Ambiental Fruto da Terra = a pedagogia de projetos como instrumento de educação ambiental
Title Alternative: Case study of the environmental education Program Fruit of the Earth : pedagogy of projects as a tool for environmental education
Author: Ceccon, Sheila Zanchi
Advisor: Compiani, Mauricio, 1956-
Abstract: Resumo: A pesquisa aqui relatada é um Estudo de Caso do Programa de Educação Ambiental Fruto da Terra. Foram analisadas estratégias de formação de professores e de ensino-aprendizagem desenvolvidas pelo Programa junto a 17 escolas, do 1º ao 5º anos do ensino fundamental da rede pública municipal de Atibaia-SP, no período de 2003 a 2008. Como estratégias de formação de professores foram realizados cursos, Encontros Municipais de Educação Ambiental, reuniões mensais de estudo e formação junto aos coordenadores pedagógicos das 17 escolas envolvidas e estudos periódicos realizados por estes coordenadores junto às suas equipes de professores, em Horários de Trabalho Pedagógico Coletivo (HTPCs). Como método de ensino-aprendizagem a opção do Programa foi pela pedagogia de projetos como instrumento de educação ambiental crítica. No período estudado é possível perceber a transformação do fazer educativo de muitos professores e a realização de práticas pedagógicas contextualizadas e não disciplinares contribuindo para a formação de sujeitos participativos

Abstract: The research reported here is a Case Study of the Environmental Education Program - Fruits of the Earth. Strategies for the teacher training and teaching-learning processes developed by the Program were analyzed in 17 schools, from 1st to 5th year of basic education in public schools of Atibaia -SP, from 2003 to 2008. As strategies teacher training courses, Municipal Environmental Education Meetings, monthly study meetings and training with educational coordinators from the 17 schools involved and regular studies realized by these coordinators with their teachers' team, in periods of Collective Pedagogical Work (HTPC), were conducted. As a method of teaching-learning process the program option was the pedagogy of projects as an instrument of critical environmental education. During the period analyzed it is possible to perceive the transformation of the educational process developed by many educators, and implementation of contextualized and not disciplinary educational practices that contribute to the making up of participatory agents
Subject: Educação ambiental
Pedagogia de projetos
Formação de professores
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: CECCON, Sheila Zanchi. Estudo de caso do Programa de Educação Ambiental Fruto da Terra = a pedagogia de projetos como instrumento de educação ambiental. 2010. 83 f. Dissertação (mestrado) - Universidaded Estadual de Campinas,, Instituto de Geociências, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287059>. Acesso em: 16 ago. 2018.
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IG - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ceccon_SheilaZanchi_M.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.