Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285314
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Vanguarda, experimentalismo e mercado na trajetória artística de Tom Zé
Title Alternative: Avant-garde, experimentalism and market in the artistic trajectory of Tom Zé
Author: Freire, Guilherme Araujo, 1987-
Advisor: Zan, José Roberto, 1948-
Abstract: Resumo: Este trabalho aborda e problematiza as diferentes fases da carreira artística do compositor e intérprete Tom Zé, situadas entre o lançamento do seu primeiro LP em 1968 e o final da década de 1990. Estabelecendo como foco central sua produção musical, concebida com uma postura crítica frente a certos cânones e padrões da canção de massa consolidados no mercado e com práticas criativas experimentais análogas às do repertório das vanguardas do pós-guerra, investigamos a relação tensa estabelecida entre o seu projeto estético experimental e a indústria cultural. Nesse sentido, a pesquisa tentou situar os discursos e quatro discos de Tom Zé nos respectivos contextos históricos e configurações da indústria fonográfica, buscando compreender melhor as especificidades de sua inserção no mercado de música popular, suas estratégias de atuação, o sentido de suas opções estéticas, bem como investigar as transformações ocorridas no seu projeto estético ao longo de sua trajetória

Abstract: This work broaches and problematizes the different phases of the artistic career of the composer and performer Tom Zé, located between the release of his first LP in 1968 and the late 1990¿s. Establishing as central focus his music production, conceived with a critical posture towards certain canons and mass song patterns consolidated in the market and with experimental creative practices analogous to the repertoire of the postwar avant-garde, we investigated the tense relationship established between his experimental aesthetic project and the cultural industry. In this sense, the research tried to position the discourses and four discs of Tom Zé in the respective historical contexts and configurations of the phonographic industry, seeking to better understand the specifics of his insertion in the popular music market, his acting strategies, the sense of his aesthetical options, as well to investigate the transformations occurred in his aesthetical project throughout his career
Subject: Música popular
Canções
Vanguarda (Musica)
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Freire_GuilhermeAraujo_M.pdf3.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.