Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285305
Type: TESE
Title: As tecnologias de informação e comunicação (TIC) na educação musical : um estudo sobre a relação das licenciaturas em música com o fenômeno tecnológico
Title Alternative: The information technology and comunication (ICT) in music education : a study on the relatioship in degree in music with technological phenomenon
Author: Santos, Alexandre Henrique dos, 1978-
Advisor: Mendes, Adriana do Nascimento Araújo, 1965-
Abstract: Resumo: O presente estudo abordou a relação do fenômeno tecnológico atual denominado Tecnologias da Informação e Comunicação ¿ TIC com a educação musical. Pretendeu-se aqui analisar como acontece a relação dos cursos de Licenciatura em Música com as TIC e como esse fenômeno influencia a educação musical. O objetivo deste trabalho foi entender como os alunos desses cursos interagem com as tecnologias digitais, bem como adquirem proficiência nesse assunto. Também foram parte dos objetivos levantar e discutir dados sobre implementação de metodologias envolvendo as tecnologias em sala de aula. A pesquisa também averiguou como os cursos pesquisados operam em relação às tecnologias digitais. São sujeitos desse estudo um grupo de alunos e professores desses cursos. Sendo as tecnologias digitais um fenômeno presente, rápido e crescente nos meios educacionais, entende-se como relevante a presente discussão. O desenho metodológico usado na pesquisa foi a Análise de Conteúdos de Lawrence Bardin (2011). Pretende-se com esse trabalho contribuir para uma compreensão mais aprofundada da relação das TIC com a educação musical e a formação de professores e assim poder sugerir novas propostas metodológicas integrando de maneira crítica e reflexiva as TIC no campo da educação musical

Abstract: This study adressed the relationship of the current technological phenomenon called Technologies of Information and Communication - TIC with music education. It was to analyse the relationship of the undergraduate music courses with the digital technologies and how this phenomenon affects music education. The objective of the study was to understand how the students of these courses interact with digital technologies and acquire proficiency in this subject. They were also part of the objectives of this work to discuss data on the implementation of methodologies involving technologies in the classroom. The survey also investigated how the researched courses operate in relation to digital technologies. A group of students and teachers of these courses are the subjects of this study. This came from discussion is understood to be relevant due to the present, fast and growing phenomenon of digital technologies in the educational media. The methodological approach used in the research was Lawrence Bardin¿s Analysis of Content (2011). This work aims to contribute to a deeper understanding of the relationship of TIC with music education and teacher training, and to suggest new methodological proposals integrating TIC with music education in a critical and reflective way
Subject: Música - Instrução e estudo
Tecnologia educacional
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Santos_AlexandreHenriquedos_M.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.