Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285273
Type: TESE
Title: Picture Ahead : a Kodak e a construção de um turista-fotógrafo
Title Alternative: Picture Ahead: : Kodak and the construction of a tourist-photographer
Author: Aquino, Livia Afonso de, 1971-
Advisor: Schiavinatto, Iara Lis, 1964-
Abstract: Resumo: Esta tese trata da fotografia do amador e sua construção histórica no campo do turismo, refletindo sobre a criação de práticas sociais e sobre as transformações na percepção da experiência da viagem. O turista-fotógrafo é sujeito que comporta tanto o turista quanto o fotógrafo amador, mas se constitui, sobretudo, no entrelaçamento entre os dois. Parte-se de uma relação entre a fotografia e o turismo operando como dispositivo, cristalizando inerente relação. Nessa direção, a Eastman Kodak Company é peça fundamental no processo de popularização da fotografia e, consequentemente, na construção dos modos de produzir, consumir e compreender imagens. Por meio da publicidade, de estratégias de negócio, da elaboração de um sistema educativo e de ampla cadeia de produção, a Kodak atua na criação de valores relativos à importância do registro da viagem e enfatiza o fato de que sua rememoração pode ser obra do amador. O turista-fotógrafo torna-se assim um sujeito produtor de parte do mundo-imagem, pelo desejo de posse e status que a fotografia e o turismo carregam, e, especialmente, pela busca de uma fotografia que está sempre a sua espera

Abstract: This thesis addresses the amateur photography and its historical construction in the tourism area, reflecting on the creation of social practices and on the transformations in the perception of the travel experience. The tourist-photographer is the subject that encompasses both the tourist and the amateur photographer, but is mainly the interlacing between both. The starting point is the relationship between photography and tourism operating as an apparatus, crystalizing their inherent relationship. In this sense, Eastman Kodak Company is a fundamental piece in the process that made photography popular and consequently in the construction of the ways to produce, consume and comprehend images. By means of advertising, business strategies, creation of an educational system and an ample production network, Kodak creates values related to the importance of recording the trip and emphasizes the fact that recalling it can be the work of an amateur. The tourist-photographer becomes then a subject that produces part of the world-image, through the wish for possession and status inherent in photography and tourism, and, especially, through the search for a picture that is always waiting to be taken.
Subject: Fotografia
Eastman Kodak Company
Turismo
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Aquino_LiviaAfonsode_D.pdf249.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.