Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285262
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Constâncias musicais brasileiras e aplicabilidade didática : um olhar sobre as Brasilianas de Osvaldo Lacerda
Title Alternative: Brazilian music patterns and didactic applicability : a look at the Brasilianas by Osvaldo Lacerda
Author: Nascimento, Andréia Miranda de Moraes, 1982-
Advisor: Meyer, Aci Taveira, 1939-
Abstract: Resumo: O principal objetivo deste trabalho foi realizar um estudo analítico e pedagógico das Brasilianas para piano de Osvaldo Lacerda (1927-2011), compostas entre 1965 e 1993. Visou ao estudo, à análise e à divulgação da música brasileira e de um de seus mais significativos representantes, além de destacar a importância destas obras no contexto artístico-musical-educacional brasileiro. Justifica-se pela crescente importância em se valorizar a produção nacional nos meios acadêmicos, divulgando e desenvolvendo estudos técnicos e difundindo novos repertórios. Com o estudo analítico, procurou-se investigar os elementos técnicos utilizados pelo compositor e como ele os manipulou. Para introduzir e contextualizar essa análise, realizou-se um levantamento biográfico e histórico da vida do compositor, fundamentado por bibliografia já existente e entrevista com o mesmo. O estudo pedagógico iniciou uma discussão sobre a aplicabilidade didática destas obras na formação de professores de música, especificamente em cursos de licenciatura em música, pensando em um público que atuará em escolas de educação básica. A conclusão deste trabalho traz os aspectos mais relevantes de cada obra, identificando elementos unificadores e mostrando o uso variado de constâncias melódicas e rítmicas da música brasileira; além de direcionar esses dados ao contexto educacional, possibilitando uma integração entre teoria e prática dos gêneros abordados

Abstract: The main objective of this work was to carry out an analytical and pedagogical study of Brasilianas for piano by Osvaldo Lacerda (1927-2011), composed between 1965 and 1993. This work aimed at the study, analysis and dissemination of Brazilian music and one of its most significant representatives, in addition to highlighting the importance of these works in the Brazilian musical-artistic-educational context. Justifying by the growing importance of valuing domestic production in academia, publishing and developing technical studies and disseminating new repertoires. Through by the analytical study, we sought to investigate the technical elements used by the composer and how he manipulated them. To introduce and contextualize this analysis, there was a biographical and historical survey of the composer¿s life, based on existing literature and interviews with him. The pedagogical study sought to initiate a discussion on the didactic applicability of these works in teacher education in music, specifically in undergraduate courses in music, thinking about an audience that will work in elementary schools. The conclusion of this paper presents the most relevant aspects of each work, identifyin unifying elements and showing the varied use of typical melodic and rhythmic of brazilian music patterns; in addition to target these data to the educational context, allowing an integration of theory and practice of genres covered
Subject: Piano
Música folclórica
Música - Instrução e estudo
Lacerda, Osvaldo Costa de, 1927-2011
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Nascimento_AndreiaMirandadeMoraes_D.pdf94.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.