Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285189
Type: TESE DIGITAL
Title: Victor Assis Brasil e suas gravações de canções brasileiras : relações de sentido entre interpretação instrumental e os regimes de integração entre melodia e letra
Title Alternative: Victor Assis Brasil and his brazilian songs recordings : meaning relations between instrumental interpretation and the melody and lyric integration schemes
Author: Sagawa, Fernando Seiji, 1989-
Advisor: Machado, Regina, 1964-
Machado, Regina
Abstract: Resumo: Nesta pesquisa propomos estudar, por meio de abordagens teórica e prática, cinco gravações do saxofonista Victor Assis Brasil nas quais ele interpreta canções brasileiras. No plano teórico, a partir de paralelos com o modelo de análise do gesto vocal desenvolvido por Regina Machado, buscamos relacionar os recursos expressivos, formas de variação da melodia, estratégias de improvisação e escolhas de arranjo com os significados gerados pela relação entre melodia e letra das canções interpretadas. Após esse levantamento do projeto interpretativo de cada gravação, buscamos detectar as recorrências e particularidades na abordagem desse saxofonista interpretando canções brasileiras. No plano da prática, apoiando-nos nessa compreensão teórica das gravações, propusemos três maneiras de assimilação e interação com a performance de Victor Assis Brasil: 1) reinterpretação das gravações; 2) proposta de projeto interpretativo inédito que utilize características e procedimentos recorrentes levantados pelas análises; 3) proposta de projeto interpretativo livremente influenciado pela memória adquirida com a reprodução das transcrições e incorporando recursos interpretativos detectados nas análises

Abstract: In this research, we intend to study through theoretical and practical approaches, five recordings of saxophonist Victor Assis Brasil in which he plays Brazilian songs. From the theoretical side our approach will be based on the vocal gesture analysis proposed by Regina Machado. Using this model implies relating the expressive resources, ways to change the melody and improvisation and arrangement strategies choices to the meanings generated by the relation between melody and lyrics of the songs. After this survey of the interpretive design of each recording, we seek to detect recurrences and peculiarities in this saxophonist¿s approach to Brazilian songs. On the level of practice, supported by this theoretical understanding of the recordings, we proposed three ways of appropriation and interaction with the performance of Victor Assis Brasil: 1) reinterpretation of the recordings; 2) proposal of unprecedented interpretative project using recurring features and procedures raised by analysis; 3) proposed interpretive project freely influenced by acquired memory with playback the transcripts and incorporating interpretative resources detected in the analyzes
Subject: Brasil, Victor Assis, 1945-1981
Saxofone
Prática interpretativa (Música)
Semiótica
Samba
Jazz
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sagawa_FernandoSeiji_M.pdf11.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.