Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285163
Type: TESE DIGITAL
Title: A asserção no cinema documentário musical brasileiro
Title Alternative: The assertion in the Brazilian music documentary film
Author: Schneider, Cynthia Leticia, 1972-
Advisor: Ramos, Fernão Pessoa, 1957-
Ramos, Fernão Vitor Pessoa de Almeida, 1957-
Abstract: Resumo: O objetivo geral desta tese é o estudo da asserção nos documentários musicais brasileiros de longa-metragem com duração superior a 70 minutos. A seleção de filmes intenta responder ao seguinte problema de pesquisa: como organizar em categorias conceituais os documentários musicais brasileiros de forma a contribuir para a compreensão de uma possível ordem cinematográfica que perpassa os filmes do subgênero, mas que ao mesmo tempo reconhece as especificidades de cada um? Os principais objetivos específicos da pesquisa são: a) compreender a asserção no documentário musical brasileiro; b) aplicar individualmente a cada filme do corpus da pesquisa um modelo analítico para determinação de sua asserção; c) nominar categorias que permitam o arranjo dos filmes de acordo com a sua asserção; d) responder ao problema da pesquisa de forma que as categorias criadas possam organizar os filmes ao mesmo tempo em que reconheçam suas especificidades assertivas; e) contribuir para o conhecimento e a pesquisa em cinema documentário e as características de subgênero. A hipótese é de que os documentários de um subgênero específico não podem ser meramente organizados por sua proximidade temática ou por sua plástica formal e que o conceito de asserção pode ser norteador para a compreensão do documentário musical

Abstract: The overall aim of this thesis is the study of assertion in the Brazilian musical documentaries with more than 70 minutes long. The selection of films tries to answer the following research problem: how to organize in conceptual categories the selected Brazilian musical documentaries in a way to contribute to the comprehension of a feasible cinematic order that can permeate all subgenre films, but at the same time recognizes each film specificities? The main specific research objectives are: a) understand the concept of assertion in the selected Brazilian musical documentaries; b) apply individually to each film of the corpus an analytical process to determine its assertion; c) nominate categories that allow the arrangement of films according to their assertion; d) respond to the research problem in a way that the created categories can organize films and at the same time recognize their assertive specificities; e) contribute to the knowledge and research in documentary filmmaking and its subgenre features. The hypothesis is that the documentaries of a specific subgenre cannot simply be organized by its thematic proximity or formal plasticity and that the concept of assertion may help in a process of understanding musical documentary
Subject: Documentário (Cinema)
Cinema - Apreciação
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Schneider_CynthiaLeticia_D.pdf6.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.