Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/285009
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Espaço em arte : um caminho possivel para o desenvolvimento da percepção
Title Alternative: Space in art : a possible way for developing perception
Author: Vernalha, Maria Ines Ruas
Advisor: Duarte Junior, João Francisco, 1953-
Abstract: Resumo: Este trabalho trata do ensino/aprendizagem em arte através de uma prática pedagógica que engloba os campos da criação (produção), percepção (análise) e conhecimento (contextualização conceitual-histórico-cultural da produção artística da humanidade). Para tanto, enfatiza o período que compreende o final do século XIX e início do século XX, no qual as formas de espaço apresentadas pelos artistas traduzem estados psicológicos, emocionais, sociais e intelectuais. Na interatividade com a obra de arte, recorre ao método comparativo baseado no sistema Image Watching, de Robert William Ott e na proposta de leitura crítica da obra de arte, de Edmund Burke Feldman. A dissertação apresenta, também, relatos de experiências desenvolvidas com alunos do Ensino Fundamental e Médio. O objetivo da pesquisa é utilizar nas aulas o espaço da/na arte para mostrar diversas possibilidades de relacionamentos na construção de uma composição auxiliando no desenvolvimento da imaginação criadora e da percepção, e propor uma dinâmica que estimule os alunos a realizarem expressões com poética e conteúdo imaginativos particulares

Abstract: This dissertation deals with the teaching & learning process in arts by means of a pedagogical practice that includes the areas of creation (production), perception (analysis) and knowledge (conceptual, historical and cultural context of human artistic production). Thus for, it emphasizes the period at the end of the XIX century and the beginning of XX century, in which the forms of space presented by the artists express psychological, emotional, social and intellectual modes. Working on an interactive approach with the artistic production, the author used both a comparative method based on Robert William Ott's "Image Watching" system and Edmund Burke Feldman's "Art Piece Critic Appreciation" proposal. The dissertation also blends reports from case experiences developed with elementary and high school students. The objective of this research is to utilize the space in art, to show, in education several possibilities of relationships in building a composition, assisting in the development of creative imagination and perception, and also to propose a work dynamics that stimulates students to express themselves with specific poetic and imaginative contents
Subject: Espaço
Arte - História - Bélgica
Percepção
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: VERNALHA, Maria Ines Ruas. Espaço em arte: um caminho possivel para o desenvolvimento da percepção. 2005. 176 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/285009>. Acesso em: 4 ago. 2018.
Date Issue: 2005
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Vernalha_MariaInesRuas_M.pdf6.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.