Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284999
Type: TESE
Title: Mulheres nordestinas, sujeitos ou objetos? : análise da representação feminina em quatro filmes brasileiros da década de oitenta
Title Alternative: Northeastern Women, subjects or objects? : analysis of female representation in four Brazilian films in the eighties
Author: Paiva, Carla Conceição da Silva, 1975-
Advisor: Freire, Marcius
Freire, Marcius César Soares
Abstract: Resumo: Nosso trabalho se apresenta como uma reflexão sobre as representações das mulheres nordestinas presentes no cinema brasileiro da década de oitenta, buscando, especificamente, distinguir de que forma essas mulheres são caracterizadas e qual a relação dessas encenações com o movimento feminista da época. Considerando que um filme apresenta muito da sua realidade social, partimos das relações existentes entre cinema e história e a análise do discurso para decompor as imagens de Gabriela (1983); Parahyba, mulher-macho (1983); A Hora da estrela (1985) e Luzia-Homem (1987). Ao contrário do que consideravam a maior parte dos críticos de cinema da década de oitenta, no Brasil, percebemos que nossas quatro protagonistas não eram totalmente alienadas e que suas ações não eram inócuas em termos de rompimento com as regras sociais. Não podemos assinalar os filmes corpus desta pesquisa como "sexistas", mas também não rotulamos como "cinema de mulheres". À margem desses dualismos, procuramos caracterizá-los como narrativas audiovisuais com extrema identificação com o universo feminino e com as lutas empreendidas pelas mulheres na sociedade brasileira da década de oitenta. Buscamos perceber o grau de adesão desses cineastas aos diversos tipos de "feminismos"

Abstract: This work presents a thinking on the representation of northeastern women at the Brazilian cinema in the eighties, aiming to distinguish specifically how these women are characterized in the films and what is the relationship between the films' scenarios and the feminist movement of that time. Considering that a film reflects the society and its values, among other things, we pretend to set the relationship between film and history as well as the discourse analysis to deconstruct the representation of Gabriela (1983); Parahyba, mulher-macho (1983); A hora da estrela (1985) and Luzia homem (1987). Unlike of what many film critics from the 80s in Brazil have stated, we consider that our four protagonists were not totally alienated and that their actions were not innocuous in terms of disruption to social rules. We cannot describe the films of this research as "sexists", nor label them as "women's cinema". On the fringe of this dualism we seek to characterize them as audiovisual narratives with extreme identification with the feminine universe and with the struggles waged by women in Brazilian society of the eighties. We seek to understand the level of adherence of these filmmakers to various types of "feminisms"
Subject: Cinema - História
Mulheres
Feminismo
Cinema brasileiro
Brasil, Nordeste
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Paiva_CarlaConceicaodaSilva_D.pdf6.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.