Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284959
Type: TESE
Title: Estruturação audiovisual através de qualidades morfológicas
Title Alternative: Audiovisual structurre through morphological characteristics
Author: Sanches, Alexandre Martinello
Advisor: Garcia, Denise Hortência Lopes, 1955-
Abstract: Resumo: Neste trabalho propomos desenvolver um modelo para a criação de obras audiovisuais. Inicialmente, apresentamos um levantamento de algumas abordagens referentes à utilização da relação audiovisual e destacamos conceitos advindos dos domínios em separado. Com relação ao domínio do sonoro apresentamos algumas características e interpretações do termo "Som" pelo viés dos compositores e teóricos Pierre Schaeffer e Michel Chion. Da área visual, pontos e características são abordadas através do viés de Rudolf Arnheim, Lúcia Santaella, Winfried Nöth e Jacques Aumont. Na parte destinada ao audiovisual são abordadas linhas de pensamento referentes à sinestesia, ao Fenômeno da Multisensorialidade de Edward L. Marks e do Contrato Audiovisual e Transsensorialidade de Michel Chion. A escolha de qual abordagem referente ao audiovisual utilizamos em nosso trabalho teórico e prático é definida através da crítica dos conceitos apresentados durante a recapitulação teórica e da elaboração de estudos. Estas escolhas podem ser resumidas na busca por estruturar e dar unidade a obra através de resultados perceptivos e parâmetros pertencentes à própria relação audiovisual; na utilização de eventos sonoros e eventos visuais fixados (gravados); e da observação das influências que ocorrem quando há sobreposição ou justaposição de "sons" e "imagens" a partir da idéia de contrato audiovisual de Michel Chion. Os estudos estão divididos em dois volumes com três estudos cada: "Estudo dos Objetos Audiovisuais Vol. I" contendo os estudos "Facture", "Overlapping" e "Density" e "Estudo dos Objetos Audiovisuais Vol. II" contendo os estudos "Synchrèse", "Aimantation Spaciale" e "Ritmo"

Abstract: The objective of this study is to develop a model for the creation of audiovisualworks through morphological qualities. Initially, a survey of some approaches related to the usage of the audiovisual relation and concepts from each of the areas are highlighted. From the sound area, some characteristics and interpretations of the term "sound" are presented, following the works of composers and theoreticians Pierre Schaeffer and Michel Chion. From the visual area, points and characteristics are approached following the works of Rudolf Arnheim, Lúcia Santaella, Winfried Nöth and Jacques Aumont. On the part related to audiovisual, lines of thought related to synesthesia, Edward L. Marks' Multisensoriality Phenomenon and Michel Chion's Audiovisual Contract and Transensoriality. The choice of which approach related to audiovisual is used in this theoretical and practical study is defined through the critics of the concepts presented during the theoretical recapitulation and of the study elaboration. These choices may be summarized by the search of a restructuring and unifying of the work through perceptive results and parameters belonging to the very audiovisual relation; by the usage of sound events and visual events fixated (recorded); and by the observation of influences which occur when there is overlapping of "sounds" and "images" from the idea of Michel Chion's audiovisual contract. The practical studies are divided into two volumes, with three studies each: "Estudo dos Objetos Audiovisuais Vol. I", containing the studies of "Facture", "Overlapping" and "Density" and "Estudo dos Objetos Audiovisuais Vol. II", which contain the studies of "Synchrèse", "Aimantation Spaciale" and "Ritmo"
Subject: Composição (Arte)
Audiovisual
Som
Imagem
Transsensorialidade
Morfologia
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sanches_AlexandreMartinello_M.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.