Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284954
Type: TESE
Title: Reescrituras na música dos séculos XX e XXI
Title Alternative: Rewriting in the music of the XX and XXI century
Author: Penha, Gustavo Rodrigues, 1983-
Advisor: Mello Filho, Silvio Ferraz, 1959-
Filho, Silvio Ferraz Mello
Abstract: Resumo: Este trabalho busca compreender o conceito de reescritura e aplicá-lo na análise de peças compostas durante os séculos XX e XXI. Num primeiro momento são delimitadas os campos de atuação da noção de reescritura tal como a compreendemos, a partir de uma fundamentação teórica provinda principalmente na crítica literária pós-estruturalista, em textos de autores como Gérard Genette, Monique Goullet e Anne-Claire Gignoux. Entretanto, a parte mais extensa do trabalho está na análise de diferentes ferramentas e operadores composicionais relacionados à reescritura na música, que serão observados em Monumentum, de Igor Stravinsky, Chemins IV de Luciano Berio, AN de Stefano Gervasoni, e Passo de Manoel Dias de Silvio Ferraz. Como parte da pesquisa há também a partitura e uma breve análise de entorno de nenhum, nehuma, peça composta pelo autor deste trabalho, com o intuito da aplicação direta da ideia da reescritura numa prática composicional própria

Abstract: This works seeks to understand the concept of re-writing and apply it in theanalysis of musical works composed in the XX and XXI centuries. Firstly, the practice areas of the notion of rewriting are delimited, as we understand it, from a theorical approach stemmed mainly in post-structuralist literary criticism in texts by authors such as Gérard Genette, Monique Goullet and Anne-Claire Gignoux. However, the most extensive part of this work is the analysis of different tools and compositional operators related to rewriting on music, which will be observed in Monumentum of Igor Stravinsky, Luciano Berio of Chemins IV, AN of Stefano Gervasoni, and Passo de Manoel Dias of Silvio Ferraz. As part of the research there is also the score and a brief analysis of entorno de nenhum, nenhuma, piece composed by the author of this work, with the intention of the direct application of the idea of rewriting in his own compositional practice
Subject: Mello Filho, Silvio Ferraz, 1959-
Gervasoni, Stefano, 1962-
Stravinsky, Igor, 1882-1971
Berio, Luciano, 1925-2003
Música contemporânea
Intertextualidade
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Penha_GustavoRodrigues_M.pdf6.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.