Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284939
Type: TESE
Title: Body-Mind Centering® e o sentido do movimento em (des)equilíbrio = princípios e técnicas elementares, na criação em dança, pela póestica nas linhas dançantes de Paul Klee
Title Alternative: Body-Mind Centering® and the sense of motion in (un)balance : elementary principles and techniques, in dance creation, by poetics in the dancing lines of Paul Klee
Author: Pees, Adriana Almeida
Advisor: Vitiello, Júlia Ziviani, 1954-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa busca através dos princípios de movimento do método Body-Mind Centering® (BMC) ? desenvolvido por Bonnie Bainbridge Cohen ? estudar o Sistema Vestibular e suas relações com o equilíbrio do corpo. Investiga suas possíveis contribuições quanto ao desenvolvimento motor e suas implicações qualitativas nos gestos e nas ações para a atuação e criação nas artes cênicas. Desde que o equilíbrio corporal deve-se a interação de três sistemas: somatosensorial, visual e vestibular. O método Body-Mind Centering® apresentase relevante neste estudo, pois seus princípios proporcionam uma vivência anatômica de diferentes sistemas corporais, favorecendo o reconhecimento da atuação do sistema vestibular no movimento. Isso conduz à compreensão de como abrangemos inteligentemente os sentidos no corpo, e como estes se relacionam com a percepção e o desenvolvimento do movimento. Almeja-se que esta pesquisa possa elucidar de que maneira o BMC pode interferir no aprendizado de como as ações se codificam possibilitando que se compreenda também que novas maneiras de co-emergir nos movimentos habilita e sustenta o processo criativo, uma vez que na dança, o artista conta com o próprio corpo para desenvolver seu trabalho de interpretação e criação. Esse processo de criação deve contar, por parte do artista, com uma atitude baseada na percepção do equilíbrio do seu corpo, nas suas escolhas e nas qualidades inerentes da reestruturação equilíbrio/desequilíbrio no movimento e no desenho coreográfico. A aplicação desta pesquisa foi realizada no entrelaçamento de três vias, as quais consideramos essenciais: laboratórios práticos (vivência específica da teoria por meio do Método BMC), de criação (desenvolvimento de uma coreografia) e pelo estudo da obra do pintor Paul Klee, que contribuiu como alicerce poético/imagético ao processo coreográfico.

Abstract: This research aims, through the movement principles of the Body-Mind Centering® (BMC) method developed by Bonnie Bainbridge Cohen, at studying the Vestibular System and its connections with body balance. It researches its possible contributions regarding the motor development and its qualitative implications in gestures and actions towards acting and creation in performing arts. Since body balance is due to the interaction of three systems: somatosensory, visual and vestibular, the Body-Mind Centering® method is realized as relevant in this study, as its principles provide an anatomic experience of different body systems, favoring the recognition of the vestibular system action in motion. This leads to understanding how we wisely cover the senses in the body, and how these senses relate to perception and motion development. This research is intended to be able to elucidate how BMC can interfere in learning the way the actions are coded allowing one to also realize that new ways to co-emerge in the movements enables and supports the creative system, since in dance, the artist counts on the proper body to develop his or her interpretation and creation work. This creation process must count, by the artist, on an attitude based on his/her body's balance perception, on his/her choices and on the inherent qualities of balance/unbalance restructuring in motion and choreographic design. The application of this research has been achieved in the three-way interlacement, which we consider essential: practical laboratories (specific experience of theory by means of BMC Method), of creation (development of a choreography) and by studying painter Paul Klee's work, which has contributed as a poetic/imagetic foundation to the choreographic process.
Subject: Klee, Paul, 1879-1940
Body-Mind Centering®
Dança
Educação somática
Equilibrio
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2010
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Pees_AdrianaAlmeida_D.pdf44.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.