Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284806
Type: TESE
Title: O autor multiplicado : em busca dos artificios de Peter Greenaway
Title Alternative: The multiplied author: in search of Peter Greenaway's artifices
Author: Sobrinho, Gilberto Alexandre, 1973-
Advisor: Barbosa, Ivan Santo, 1951-
Abstract: Resumo: O autor multiplicado: em busca dos artificios de Peter Greenaway Neste trabalho, centrado na obra cinematográfica de Peter Greenaway, investigo questões relativas à sua expressão autoral. Ao tratar da questão da autoria, levo em consideração o curso da obra e a conseqüente detecção de três fases de realização. Assim, sob o impulso do cinema experimental dos anos 60 e já esmaecido na década seguinte, Greenaway produzi14 dirigiu e montou, primeiramente, filmes não muito expressivos, mas, posteriormente, ganharia respaldo institucional para desenvolver projetos ousados na trilha de uma vanguarda tardia; os filmes realizados durante a década de oitenta testemunham um deslocamento abrupto de sua realização assumidamente experimental para o circuito de produção, distribuição e exibição do cinema de arte comercial. Finalmente, para análise do terceiro momento, exploro as relações entre o cinema, a televisão e as novas mídias, o que ID¿ fez retomar à década de 80, momento em que se verifica a exploração do meio por parte do diretor, dando prosseguimento, tal como nos primeiros filmes, ao ideal de resistência às formas dominantes da narrativa audiovisual. Em todo o trabalho, os filmes são analisados textual e contextualmente em suas feições culturais e históricas, direcionadas para decodificar uma explícita estética do artificio ensejada pela assinatura de Peter Greenaway

Abstract: The multiplied author: in the search ofPeter Greenaway's artifices In this work, focused on Peter Greenaway's films, I investigate his authorial expression. Dealing with authorship, I took in account the films in their chronological development, to reveal, consequentIy, three realization phases. Thus, under the experimental cinema exploitation from the 60's and, then, faded in the following decade, he produced, directed and edited unexpressed films at first, but, later, he would have institutional sponsorship to develop audacious projects in a late avant-garde route. During the 80's, an abrupt displacement is testified in his films: Greenaway shifted from the experimental ghetto to the art cinema production, distribution and exhibi~ion circuit. Finally, to delimitate the last phase, I consider the relationship among film, television and new media; to accomplish this, a return to the 80's was necessary because Greenaway, since then, has been interacting to the medium, making use of a resistant approach to the dominant audiovisual forms, such as in the early films. In the whole work, the fihns are textually analyzed and a cultural and historical contextualization is envisaged, both aspects addressed to decode an explicit artificial aesthetic fonned under Peter Greenaway's signature
Subject: Greenaway, Peter
Cinema
Autoria
Semiótica e artes
Vanguarda (Estética)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2004
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Sobrinho_GilbertoAlexandre_D.pdf7.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.