Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284768
Type: TESE
Title: A figura do bandido no Novo Cinema Brasileiro
Title Alternative: The outlaw image in New Brasilian Cinema
Author: Tau, Ana Claudia
Advisor: Freire, Marcius Cesar Soares, 1949-
Abstract: Resumo: O presente trabalho visa a entender como é constituída a imagem do bandido em filmes brasileiros recentes, comparando-a com a figura do bandido social do Cinema Novo e Marginal. O trabalho parte do pressuposto de que existe uma releitura da figura do bandido social dos anos 60 nos filmes brasileiros da atualidade. No percurso, busca compreender o recente quadro do nosso cinema que, impulsionado pela Lei do Audiovisual de 1993, vem se deparando com novos desafios estéticos, mercadológicos e tecnológicos provenientes do processo de globalização.Foram escolhidos para análise quatro filmes, todos de temática urbana, tendo como locação duas metrópoles brasileiras: São Paulo e Rio de Janeiro. Os filmes cujas histórias se passam na cidade do Rio de Janeiro são: A Grande Cidade (Cacá Diegues, 1966) e O Primeiro Dia (Walter Salles e Daniela Thomas, 1999). O Bandido da Luz Vermelha (Rogério Sganzerla, 1968) e O Invasor (Beto Brant, 2001) têm São Paulo como palco dos acontecimentos

Abstract: The present study aims at understanding how the image of the villain is composed in recent Brazilian movies, comparing it with the figure of the social criminal in the Cinema Novo (New Film) and Marginal Film. This work starts from the presupposition that there is a new reading of the social outlaw figure of the sixties in the current Brazilian movies. As it develops, it seeks to grasp the contemporary scenario of our movie industry that, prompted by the Audiovisual Law of 1993, has been facing new aesthetic, marketing and technological challenges derived from the globalization process. Four movies were chosen for analysis, all of them with an urban theme and having two Brazilian metropolises as location: São Paulo and Rio de Janeiro. The movies whose stories take place in Rio de Janeiro are: A Grande Cidade (The Great City) (Cacá Diegues, 1966) and O Primeiro Dia (The First Day) (Walter Salles and Daniela Thomas, 1999). O Bandido da Luz Vermelha (The Red Light Bandit) (Rogério Sganzerla, 1968) and O Invasor (The Invasor) (Beto Brant, 2001) have São Paulo as the stage for the events
Subject: Cinema da retomada
Cinema - Brasil
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2005
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Tau_AnaClaudia_M.pdf356.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.