Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284760
Type: TESE
Title: A composição na aula de piano em grupo : uma experiencia com alunas do curso de licenciatura em artes/musica
Title Alternative: Composition in class piano : uma experiment with undergraduate music education studants
Author: Ducatti, Regina Harder
Advisor: Meyer, Aci Taveira, 1939-
Abstract: Resumo: Este trabalho pretende demonstrar a possibilidade de se incluir a atividade de composição junto a outras atividades na aula de piano. Procura mostrar as implicações que a atividade de composição traz para o aprendizado musical usando o piano como instrumento musicalizador. Mostra os resultados de um experimento prático realizado com alunas de piano do curso de Licenciatura em Artes/Música da UNASP, onde a atividade de composição é colocada em evidência na aula de piano em grupo. Para o experimento, foi usado como material didático a série Educação Musical Através do Teclado (EMAT) de Maria de Lourdes Junqueira Gonçalves concebida para o Ensino de Piano em Grupo (EPG). Os resultados e a análise dos produtos composicionais indicaram que a atividade de composição permitiu um melhor desenvolvimento da compreensão musical, contribuindo como subsídio para a futura atuação profissional das alunas envolvidas com o experimento

Abstract: This academic work intend to demonstrate the possibility of including the activity of composing together with odier activities in the piano class. It aims to show the implications that the composing activity brings to the music learning using the piano as the main musical. means of musicship. It show the results of a practical experiment done with piano students from the BA course in Artes/Music at UNASP, where composing teaching/learning is emphasized in group piano class. In the experiment, the didactic material uses was the series "Musical Através do Teclado" -EMAT (Musical Education Through the Keyboard) by Maria de Lourdes Junqueira Gonçalves, which aims the piano teaching in groups (EPG). The results and the musical production indicated that the composition activity produced a better musical comprehension development contributing as a supportjbasis to the future professional performance of the students involved in the experimento
Subject: Composição (Música)
Piano
Educação musical
Licenciatura - Arte
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2005
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ducatti_ReginaHarder_M.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.