Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284711
Type: TESE
Title: O jogo da construção poetica : processo criativo em dança
Title Alternative: Game of poetic : dance creative process
Author: Machado, Lara Rodrigues, 1969-
Advisor: Santos, Inaicyra Falcão dos, 1950-
Abstract: Resumo: O presente trabalho tem como objetivo específico discutir o processo criativo em dança contemporânea desenvolvido com um grupo denominado "Arteiros na Dança". Tal processo artístico se baseou na pesquisa de campo realizada junto à Comunidade de afrodescendentes "Ilê Axé Opô Afonjá" (Salvador - BA), com foco no envolvimento cotidiano do Terreiro, considerando seus costumes, ritos, mitos, memórias e ancestralidade. O processo de criação em dança se deu a partir do "jogo" entre os corpos dos intérpretes, como o "jogo da construção poética", com o propósito de montar um espetáculo artístico de dança e retornar ao Terreiro para a troca de experiências entre os intérpretes e a Comunidade. Apontar, assim, possibilidades que ajudem a diminuir o distanciamento existente entre indivíduos artistas e suas histórias de vida. Acreditamos que, por meio da liberdade de criar, da troca de experiências com comunidades, e do resgate de nossa história sócio/cultural, exista um caminho a ser percorrido por artistas e educadores.

Abstract: This thesis has the specific objective of discuss the creative process in contemporary dance developed by a group called "Arteiros na Dança". Such an artistic process is based on the Field study which was done in cooperation with the Community of Afro-descendents "Ilê Axé Opô Afonjá" (Salvador - BA), with the focus on daily evolution of the Terreiro, considering its customs, rites, myths, memories and ancestral traditions. The process of creation in dance originated from the "game" between bodies of the interpreters, as like a "game of poetic construction", with the aim of mounting an artistic spectacle of dance and returning to the Terreiro for the exchange of experiences between the interpreters and the Community. To pin point, therefore, possibilities that help to diminish the distancing which exists between artistic individuals and their life stories. We believe that, through this freedom of creativity, of the exchange of experiences with the community, and of the recovery of our socio/cultural history, there exists a road yet to be discovered by artists and educators.
Subject: Arte - História - Bélgica
Cultura
Educação
Sociedade
Comunidade
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Machado_LaraRodrigues_D.pdf56.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.