Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284710
Type: TESE
Title: A formação da identidade feminina : reconstruindo a memoria e a historia de vida de ex-alunas do internato São Paulo Saihou Jogahuin
Title Alternative: The formation of female identity : reconstructing the memory and the history of life São Paulo Saihou Jogahuin boarding school's ex students
Author: Akama, Regina Chiga
Advisor: Samain, Etienne Ghislain, 1938-
Abstract: Resumo: A pesquisa recupera a memória e a história de vida de ex-alunas do Internato "São Paulo Saihou Jogakuin", a importância desta instituição na formação de sua identidade feminina. O estudo é uma abordagem antropológicavisual que se debruça sobre fotografias de arquivos institucionais e pessoais das depoentes. A imagem dialoga com outros dois suportes comunicacionais da condição humana, a escrita e a oralidade, na realização desse trabalho. Os saberes adquiridos no internato e as temáticas abordadas pela educadora são comparados com a importância que tiveram na constituição histórica de vida das ex-alunas, definindo suas posturas segundo éticas (e estéticas) perante o casamento, o lar, a maternidade e a profissão. A reconstituição de suas histórias de vida permitiu às ex-alunas se posicionarem em relação ao mundo na atualidade, traçando comparações com as perspectivas femininas (ou do papel feminino) da sociedade na época em que ainda eram alunas da instituição (elementos da memória reminiscente).

Abstract: Research recovers the memory and history of life of Sao Paulo Saihou Jogakuin boarding school's ex-students, the importance of this institution on the development of their female identity. This study is a visual-anthropological approach that employs photographs of institutional and personal registers of the deponents. In this study, image dialogues with two other resources of the human condition which are the writing and the orality. The knowledge acquired at the boarding school and the subjects explored by the teacher are compared to the importance of the history of life of those ex-students, determining their behavior concerning to ethics (and aesthetics) toward marriage, home, maternity and occupation. The reconstitution of their history of life permitted to the ex-students to situate them in relation to the present time, making comparisons with the female perspectives (or of female role) of the society when they still were students of the boarding school (elements of the remaining memory).
Subject: Mulheres - Identidade
Antropologia visual
Fotografia
Educação nipo-brasileira
Migração japonesa
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Akama_ReginaChiga_M.pdf61.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.