Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284703
Type: TESE
Title: Corpo, Cavalo Marinho e dramaturgia a partir da investigação do Grupo Pelejo
Title Alternative: Body, Cavalo Marinho and dramaturgy from the investigation of Grupo Peleja
Author: Laranjeira, Carolina Dias
Advisor: Ferracini, Renato, 1970-
Abstract: Resumo: Nesta pesquisa teórica e prática, trato de alguns temas emergentes do processo de treinamento e criação do Grupo Peleja, do qual faço parte como dançarina e pesquisadora, tendo como campo de investigação a corporeidade do Cavalo Marinho - manifestação popular brasileira - associada ao trabalho de ator do Lume (Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da Unicamp). O Cavalo Marinho, foco principal desta pesquisa, é uma brincadeira original da Zona da Mata Norte de Pernambuco realizada principalmente por trabalhadores da cana. A partir de experiências práticas, uma narrativa reflexiva é construída tendo como base o conceito de corpo-subjétil, um corpo-em-arte e as idéias sobre níveis de dramaturgia gerados a partir de um trabalho corporal específico. Estes conceitos vão sendo apresentados entremeados aos encontros no campo de pesquisa do Cavalo Marinho, do treinamento com o Grupo Peleja e ao processo de criação do espetáculo "Gaiola de Moscas", resultado prático desta investigação.

Abstract: In this practical-theoretical research, I deal with a number of themes emerging from the training and creative process of the Group Peleja, within I am a dancer and researcher, which include investigations into corporality of popular Brazilian folk manifestation in association with the actor's work within Lume (Interdisciplinary Center for Theatrical Research- UNICAMP). The focus of my research are the corporal process experienced during the investigation based on the dance of Cavalo Marinho, the play - as it is called by its participants- that originated in the Mata North Zone of the state of Pernambuco, practiced principally by sugar-cane workers. Starting from this practiced experience, a reflective narrative is constructed using as base the concept of "subjectilebody", a "body-in-art" that comprises the notion of levels of dramaturgy generated by specific physical work. The reflections stern from meetings, during the field research into Cavalo Marinho, Group Peleja' training and the creative process of the performance "Gaiola de Moscas", the practical result of this investigation.
Subject: Cavalo Marinho
Dança
Teatro
Cultura popular
Teatro (Literatura) - Técnica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Laranjeira_CarolinaDias_M.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.