Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284700
Type: TESE
Title: Tres valsas para piano de Radames Gnattali : uma abordagem analitico-interpretativa
Title Alternative: Three piano waltzes of Radames Gnattali : an analytical-interpretive approach
Author: Leme Junior, Antonio Carlos
Advisor: Santos, Antonio Rafael Carvalho dos, 1953-
Abstract: Resumo: O presente trabalho tem como objeto de estudo as valsas para piano Carinhosa, Perfumosa e Vaidosa, de Radamés Gnattali, e tem por objetivo o estudo analítico das referidas peças visando ao entendimento dos processos composicionais empregados e sua relação com a interpretação das obras. Para tanto, foi utilizada a técnica de Análise Hipermétrica elaborada por Edward T. Cone em sua obra "Musical Form and Musical Performance" 1 e a segmentação do processo analítico sugerida por John D. White em seu "Comprehensive Musical Analysis"2. A abordagem analítica das obras possibilitou explicitar o alto grau de coesão na técnica composicional de Radamés, bem como a percepção dos diversos elementos utilizados, oriundos de distintas correntes musicais (Jazz, Música Brasileira, Impressionismo Francês, etc), sempre atentando à temática constante de suas obras, predominantemente baseada na música popular urbana. Os resultados da pesquisa evidenciam a competência de Radamés Gnattali como compositor no âmbito da chamada Música Erudita e sugerem nuances para a interpretação das obras

Abstract: On the present research, the piano waltzes Carinhosa, Perfumosa and Vaidosa of Radamés Gnattali were analysed in order to describe the compositional procedures applied by the composer and their relationship to performance. For this, the Hipermetrical Analysis technique, developed by Edward T. Cone in his work "Musical Form and Musical Performance"3 was used as an analytical tool, as well as the analytical procedures described by John D. White on his work "Comprehensive Musical Analysis"4. The analytical approach chosen for this study enhanced the demonstration of the high compositional cohesion of these works and the understanding of many elements employed by the composer, proceeding from many different musical currents (Jazz, Brasilian Music, French Impressionism, etc). One can also identify the constant thematic of his works, mostly based on popular urban music. The research results demonstrates Radamés Gnattali's ability as a composer of the so-called Art Music and suggests specific details for the performance of these works
Subject: Gnattali, Radamés, 1906-1988
Valsas
Hermenêutica
Análise
Piano
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
LemeJunior_AntonioCarlos_M.pdf10.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.