Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284633
Type: TESE
Title: A Orquestra de Cordas infanto-juvenil como instrumento metodologico na educação musical
Title Alternative: The children and youth strings orchestra as a pedagogical tool in music education
Author: Chagas, Alexandre Henrique Isler
Advisor: Meyer, Aci Taveira, 1939-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem por finalidade permitir um novo enfoque ao trabalho com orquestra infantil de cordas. Não é um ensino coletivo do instrumento, mas é a prática de estudos dirigidos, aliada a um processo de planejamento didático pedagógico, no qual o repertório não é um fim em si mesmo, mas o resultado do processo ensino-aprendizagem em que a orquestra de cordas se torna um instrumento de desenvolvimento da percepção musical do aluno através de sua interação ativa com o grupo. O primeiro capítulo trata da importância e necessidade da pedagogia (Piaget, Vygotsky, Wallon) na educação musical, das propostas pedagógicas dos principais estudiosos (Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Froebel), e da contribuição dos educadores musicais (Dalcrose, Kodály, Willems, Orff e Suzuki) para fundamentar a elaboração dos estudos dirigidos do capítulo II. O segundo capítulo consiste na apresentação de exercícios práticos para orquestra de cordas, com o objetivo de desenvolver a percepção musical do aluno no grupo. Os estudos propostos foram elaborados com fins específicos, testados em uma orquestra infantil de cordas experimental, selecionados corrigidos e organizados da seguinte forma didática: estudos preparatórios, estudos dirigidos à questão harmônica, estudos dirigidos à questão rítmica e estudos dirigidos à questão da técnica de arco. Finalmente, o terceiro capítulo abordará a dinâmica do ensaio, o planejamento e a avaliação no processo de ensino-aprendizagem e o uso do repertório como meio na formação musical do aluno

Abstract: This research has a purpose to allow a new approach to the string orchestra for kids. It is not a method to teach a class but conduced practical exercises, allied to a process of a pedagogical and didactical plan in which the repertoire is not the only reason, but the result of a teaching-learning process where the string orchestra becomes a tool to develop the student¿s musical perception by the interaction with the group. The first chapter deals with the importance and the necessity of pedagogy in music education, with the pedagogical proposals of the main scholars, (Piaget, Vygotsky, Wallon), the pedagogical proposals of the main studious (Roussseau, Pestalozzi, Herbart, Frobel), and with the contribution of the music educators (Dalcrose, Kodály, Willems, Orff and Suzuki) to substantiate the elaboration of the conducted studies on chaptter II. The second chapter consists on the practical exercises presentations to string orchestra, aimming to improve the student¿s musical perception in a group. The proposed studies were formulated for specific purposess, tested in an experimenttal children string orchestra, selected, correctted and organized in a didactical formula as follows: preparatory studies, directed studies for the harmonic issue, directed studies for the rhythm matter and directed studies for to the bow technique. Finally the third chapter broachees the rehearsal dynamics, the plan and evaluation on the teaching-learning process, and the use of the repertoire as a way to the student¿s musical education
Subject: Orquestra de cordas
Percepção auditiva
Proposta pedagógica
Didática
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Chagas_AlexandreHenriqueIsler_M.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.