Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284630
Type: TESE
Title: Continuum, Processo e Escuta em Territoires de l'Oubli : concepção de uma interpretação
Title Alternative: Territoires de l'Oubli : Continuum, Process and listening - a performance conception
Author: Cervini, Lucia
Advisor: Manzolli, Jônatas, 1961-
Abstract: Resumo: Esta tese situa-se no âmbito da reflexão teórica aliada à prática interpretativa. O estudo aqui reportado foca a Música Espectral no que tange à interpretação pianística. O objetivo do trabalho foi, através da obra Territoires de l'Oubli de Tristan Murail, elaborar uma concepção interpretativa. Três aspectos foram abordados para este fim: a incorporação da noção de Continuum, a idéia de Processo e o aporte da Escuta. Através destes três elementos procurou-se traçar uma revisão do referencial teórico a partir de artigos do compositor Tristan Murail associados a textos específicos de Hugues Dufourt, Joshua Fineberg, Philippe Leroux, Jérôme Baillet, Nicholas Cook, dentre outros. Para desenvolver as idéias ligadas à prática interpretativa, utilizou-se de apontamentos realizados no Atelier de Piano Contemporâneo com a pianista Martine Joste, de Master Class com a pianista Dominique My, além de entrevista com o próprio compositor. Da interação entre referencial teórico e imersão interpretativa foi possível levantar aspectos analíticos dos processos que compõem Territoires e cujo enfoque convergiu para a realização musical. De forma análoga aos mecanismos de síntese sonora, a pesquisa decompôs os processos constituintes da obra para reintegrá-los na concepção de uma interpretação

Abstract: This thesis connects theoretical framework to interpretative perspective. It discusses Spectral Music in the context of piano performance. This research aimed to develop an interpretative conception for Tristan Murail¿s Territoires de l'Oubli. Three aspects were studied along this goal: incorporation of the Continuum notion, study of the Process idea and the importance of sound perception. In line with these three points, there is a theoretical review covering articles from the composer Tristan Murail to texts from Hugues Dufourt, Joshua Fineberg, Philippe Leroux, Jérôme Baillet, Nicholas Cook, among others. To elucidate issues on piano performance, this text presents notes of the Martine Joste¿s Contemporary Piano Atelier and a Master Class with the pianist Dominique My and also an interview with the composer himself. From the interaction between theoretical perspective and interpretative immersion, it was possible to analyze aspects of Territoires processes converging to a musical realization. Such as a sound synthesis method, the piece constituent processes were analyzed to be re-integrated in a performance conception
Subject: Murail, Tristan, 1947-. Territoires de l'Oubli
Musica espectral
Interpretação pianistica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2008
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cervini_Lucia_D.pdf8.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.