Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284605
Type: TESE DIGITAL
Title: Estudo para a ampliação do uso dos recursos timbrísticos no repertório de bandas de música no Brasil
Title Alternative: Study for the expanded use of timbre features in the repertoire of music bands in Brazil
Author: Lima, Carlos Alberto Rodrigues de, 1963-
Advisor: Prado, Jose Antonio Resende de Almeida, 1943-
Prado, Jose Antonio Rezende de Almeida
Abstract: Resumo: Este trabalho aborda a forma como os instrumentos musicais de sopro tem sido utilizados no repertório tradicional das bandas de música no Brasil, resultando em um timbre característico e padronizado, e apresenta uma proposta de utilização de outras técnicas através das quais os instrumentos são empregados ampliando-se as possibilidades de recursos de timbre. Ele também aborda o problema do uso da clave de sol na escrita para o trombone, o bombardino e a tuba, bem como a sua adoção como instrumentos transpositores, propondo que a sua escrita seja adequada aos padrões internacionais, de forma a contribuir para difusão universal do repertório brasileiro entre bandas de várias nacionalidades. O trabalho está dividido em três partes. A primeira parte apresenta alguns modelos distintos de instrumentação empregada em bandas brasileiras. A segunda parte apresenta uma análise do emprego tradicional dos instrumentos musicais. A terceira e última parte apresenta uma forma de orquestração, diferente do padrão tradicional de bandas, a partir de um arranjo do autor deste trabalho sobre a canção popular chamada de " Maria , Maria ", composta por Milton Nascimento e Fernando Brant

Abstract: This paper addresses the way the woodwind musical instruments have been used in traditional repertoire of music bands in Brazil, resulting in a characteristic timbre and standardized, and presents a proposal for use of other techniques such instruments employment expanding the possibilities of using timbre of their resources. It also addresses the problem of using the treble clef and treatment trombone, euphonium and the tuba as transposing instruments, proposing that his writing is adequate to accepted standards used worldwide to contribute with the possibility of the Brazilian repertoire to be widespread among bands of various nationalities. The work is divided into three parts. The first part presents some distinct models of instrumentation employed in Brazilian bands. The second part presents an analysis of the traditional use of musical instruments. The third and last part presents another form of orchestration, different from the traditional pattern of bands, from an arrangement of the author of this work on the popular song called "Maria, Maria" composed by Milton Nascimento and Fernando Brant
Subject: Bandas (Música)
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lima_CarlosAlbertoRodriguesde_M.pdf34.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.