Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284557
Type: TESE
Title: Os Trapalhões no reino da Academia : revista, rádio e circo na poética trapalhônica
Title Alternative: The Trapalhões in the Academy kingdom : revue, radio and circus in trickster poetic
Author: Carrico, André
Advisor: Veneziano, Neyde, 1944-
Monteiro, Neyde de Castro Veneziano
Abstract: Resumo: O principal objetivo da tese Os Trapalhões no Reino da Academia: Revista, Rádio e Circo na poética trapalhônica é analisar as raízes da formação do ator cômico brasileiro a partir de três tradições da cena nacional, presentes na poética do grupo cômico Os Trapalhões: o Teatro de Revista (Mussum), o Humorismo Radiofônico (Zacarias) e o Circo (Dedé e Didi). Para isso, localizamos os elementos dessas vertentes nos personagens-tipo desse grupo por meio do registro cênico em sua obra cinematográfica e televisiva. O projeto trapalhônico nos permitiu apontar a permanência de procedimentos universais de tradição popular, aportados pela formação desses cômicos, e a clareza na transmissão de princípios cênicos de artistas que os antecederam. Alicerçados por esses saberes, Os Trapalhões naturalizaram a figura do palhaço e souberam conjugar as potencialidades individuais de cada integrante do grupo, misturando e atualizando códigos e configurando uma poética reveladora da vitalidade de nossas escolas cômicas

Abstract: The main objective of the thesis The Trapalhões in the Academy Kingdom: Revue, Radio and Circus in trickster poetic is to analyze the roots of the education of Brazilian comic actors from three traditions of the national scene in the poetics of the comedy group The Trapalhões: Revue (Mussum), Radio Comedy (Zacarias) and Circus (Dedé and Didi). To this end, we have located the elements of these characters in the scenic register of their work in Cinema and TV. The project of The Trapalhões allowed us to show the permanence of universal procedures of the popular tradition, wich were brought from the origin of these comics, and the clarity in conveying the scenic principles from artists who preceded them. Substantiated by those knowledge, The Trapalhões have naturalized the figure of the clown and have combined the individual strengths of each member of the group, mixing and updating codes and configuring a poetic telling of our comic schools
Subject: Comédia
Teatro de revista
Rádio - Humor, sátira, etc.
Circo
Palhaços
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Carrico_Andre_D.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.