Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284510
Type: TESE
Title: Música colonial de Minas Gerais : estudo das características da estrutura musical em nove peças sacras
Author: Rosa, Carlos Ricardo
Advisor: Pascoal, Maria Lucia Senna Machado, 1937-
Abstract: Resumo: A proposta desta pesquisa é a realização de um estudo das características estruturais na música sacra do período colonial mineiro do século XVIII. Foram selecionadas partituras de coro a capei/a e com acompanhamento de baixo instrumental. A análise se constitui na observação dos seguintes aspectos: texto, tradução, função litúrgica, estrutura formal, acordes, estrutura harmônica - gráfico das vozes condutoras e cadências, linhas melódicas, condução das vozes, notas ornamentais, aspectos rítmicos, textura e relação texto-música. As conclusões foram t iradas a partir de um procedimento estatístico no qual foram considerados os números das ocorrências dos aspectos abordados. Os resultados obtidos nesta pesquisa não podem ser considerados como definitivos, uma vez que representam uma amostra pequena frente à produção musical do período em questão. Espera-se contribuir para o conhecimento dessa música e a compreensão do idioma musical em estudo

Abstract: The purpose of this research is to accomplish a study about the structural characteristics in the sacred music from Minas Gerais of the Brazilian Colonial Period (18th century). A cape/la chorai scores and chorai scores with instrumental bass were selected. The analysis is based on the observation of the following aspects : text, translation , liturgical function , formal structure, chords, harmonical structure - voice-leading graph and cadences , melodies features (lines), voice- leading, embellishment notes , rhythmical features, texture and the text-music relation . The conclusions were taken from a statistical procedure in which the number of occurrences of these aspects was considered. The final results of this research cannot be considered as definitive since they represent just a small sample in relation to the whole musical production of the period mentioned. The main objective of this study is to contribute for a better knowledge of this music and also a better understanding of this musical idiom
Subject: Música brasileira - Minas Gerais - Séc. XVIII
Teoria musical
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1998
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Rosa_CarlosRicardo_M.pdf25.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.