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Type: TESE
Title: Do desenho à litografia = a origem da língua brasileira de sinais
Title Alternative: From line drawing to lythography : the origins of Brazilian sign language
Author: Sofiato, Cassia Geciauskas
Advisor: Reily, Lucia, 1952-
Reily, Lúcia Helena
Abstract: Resumo: A pesquisa desenvolvida buscou analisar a primeira obra impressa de língua de sinais de que se tem notícia no Brasil, a Iconographia dos Signaes dos Surdos- Mudos, de autoria de Flausino José da Costa Gama. Flausino da Gama era surdo e aluno do Imperial Instituto dos Surdos-Mudos; empreendeu a sua obra, utilizando a técnica da litografia, em 1875. Por meio de pesquisa bibliográfica e documental, foi possível conhecer a obra e também todo o contexto que se apresentava à época em que Flausino decidiu estabelecer uma iconografia para a língua brasileira de sinais. O estudo também revelou que, ao elaborar o seu trabalho, Flausino da Gama reproduziu as pranchas de uma obra intitulada L'Enseignement Primaire des Sourds-Muets mis a la portée de tout le monde avec Une Iconographie des Signes, de autoria de um surdo francês chamado Pierre Pélissier. À luz dos elementos básicos que compõem a linguagem visual, analisamos a obra de Flausino para compreender a forma de constituição da mesma. A Iconographia dos signaes dos surdos-mudos de Flausino da Gama é formada por vinte estampas que apresentam 382 sinais, excetuando-se o alfabeto manual, também presente na obra. Além disso, traz 18 estampas com descrição verbal dos sinais que compõem o trabalho. Por meio dessa empreitada esperamos elucidar a origem da iconografia da língua brasileira de sinais e desmitificar a pessoa de Flausino, importante personagem da história da educação de surdos no Brasil e da língua brasileira de sinais

Abstract: The aim of this study was to analyze the first known sign language publication printed in Brazil, which was the Iconographia dos Signaes dos Surdos-Mudos, designed by Flausino José da Costa Gama. Flausino da Gama was deaf, and studied at the Imperial Institute for Deaf-Mutes. He produced his book in 1875 using lithography. Bibliographic and documentary research methodology enabled us to study the publication and understand the historical context of the period in which Flausino undertook the challenge of producing an iconography of Brazilian sign language. The study revealed that Flausino da Gama reproduced folios from an earlier French work entitled L'Enseignement Primaire des Sourds-Muets mis a la portée de tout le monde avec Une Iconographie des Signes, that was authored by a deaf Frenchman named Pierre Pélissier. Flausino's oeuvre was analyzed according to visual language categories in order to understand the rationale for its constitution. The Iconographia dos signaes dos surdos-mudos of Flausino da Gama is made up of twenty folios with a total of 382 signs, not counting the manual alphabet that is also present in the book. The publication also includes 18 folios with verbal descriptions of the signs that are in the book. By means of this study, we hope to clarify the origin of the iconography of Brazilian sign language, as well as bring to light an understanding of Flausino and his special standing for Brazilian sign language, as he has become a mythical figure in the history of the education of the deaf in Brazil
Subject: Gama, Flausino José da
Idolos e imagens
Língua brasileira de sinais
Surdez
Ilustrações
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2011
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

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