Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284448
Type: TESE
Title: Sonhos em seqüência = análise semiótica do cinema surrealista de Salvador Dali, Jan Svankmajer e Julie Taymor
Title Alternative: Semiotic analysis of surrealist by cinema Salvador Dali, Jan Svankmajer and Julie Taymor
Author: Capelatto, Igor Alexandre
Advisor: Boccara, Ernesto Giovanni, 1948-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo dissertar sobre o Surrealismo e sua influência na sétima arte, ao que chamamos de Cinema Surrealista. Levantando questões como as influências deste cinema surrealista no panorama da sétima arte, tanto em questões conceituais, estéticas, como no processo tecnológico aplicado ao processo fílmico. Para tal análise utilizamos conceitos semióticos como base para o estudo dos três filmes propostos como ilustração e do processo criativo do filme Wonderland - resultado prático desta dissertação. Os filmes propostos são Spellbound (HITCHCOCK, 1945 - a "sequência do sonho" criada por Salvador Dalí), Alice (SVANKMAJER, 1988) e Titus (TAYMOR, 1999), escolhidos após uma triagem, para elucidarem a presença dos elementos surrealistas ao longo da história do Cinema e sua persistência na criação cinematográfica contemporânea

Abstract: This study has his focus on the study of Surrealism and its influence on the seventh art, which we named Surrealist Cinema. Raising influences such as this surrealist cinema in the panorama of the seventh art in conceptual, aesthetic questions, as in the technological process applied to the film. For this analysis we used semiotic Concepts as the basis for the study of the three films offered as an illustration and of the creative process of the film Wonderland - practical result of this dissertation. The movies proposed are Spellbound (HITCHCOCK, 1945 - the "dream sequence" created by Salvador Dalí), Alice (SVANKMAJER, 1988) and Titus (TAYMOR, 1999), chosen after a screening, to elucidate the presence of surrealistic elements throughout the history of cinema and its persistence in contemporary filmmaking
Subject: Dali, Salvador, 1904-1989
Svankmajer, Jan, 1934
Taymor, Julie, 1952-
Surrealismo
Cinema
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2011
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Capelatto_IgorAlexandre_M.pdf12.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.