Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284408
Type: TESE
Title: A recriação timbrística na música espectral
Title Alternative: The timbral re-creation on spectral music
Author: Simurra, Ivan Eiji Yamauchi, 1984-
Advisor: Mello Filho, Silvio Ferraz, 1959-
Filho, Silvio Ferraz Mello
Abstract: Resumo: Esta dissertação de mestrado tem por objetivo estudar a ideia de "recriação timbristica" tal qual trabalhada na música espectral. A dissertação está organizada em duas etapas distintas, mas não disjuntas: uma mais teórica e especulativa e outra mais prática. Para isso, levantamos algumas das possíveis referências bibliográficas, tanto técnicas e teóricas, quanto poéticas, musicais e composicionais, utilizadas pelos principais compositores e pesquisadores pertencentes à Música Espectral, como os denominados pioneiros, Tristan Murail, Gérard Grisey e Huguues Dufourt. Segue a apresentação de algumas "recriações timbrísticas" desenvolvidas no repertório composicional, técnico e conceitual da Música Espectral. Dessa forma, os possíveis resultados práticos da utilização conceitual do termo "recriação" se relacionam, especulativamente, com as principais ferramentas e processos desenvolvidos pela música espectral. Ainda, no que o desenvolvimento prático deste trabalho, o Capítulo 3 realiza uma abordagem analítica, assumindo como seus objetos de análise as obras mémoire/érosion (1975-76), de Tristan Murail e Speakings (2008), de Jonathan Harvey e tem, como suporte metodológico, as pesquisas realizadas anteriormente, além da utilização, quando possível, dos recursos técnicos oferecidos por ambientes computacionais, como o OpenMusic. O último capítulo apresenta uma série de produções composicionais como os resultados práticos dos desenvolvimentos teóricos e analíticos realizados durante esse trabalho de pesquisa

Abstract: This research work, organized mainly in two distinct but not disjoint steps: a more theoretical and speculative one and another a little more practical, aims to bring all the possible compositional procedures used by the aesthetical and musical movement known as Spectral Music, which it grounds on the subject about "timbral re-creation", as well as the possible contributions of this approach towards to a Spectral Music's conceptual basis. In this sense, some possible references will be raised, both theoretical/technical and musical/compositional/poetic, used by all the major composers and researchers belonging to Spectral Music, as the ones so-called pioneers, Tristan Murail, Gérard Grisey and Hugues Dufourt as well. At this point, it will be presented some possible examples of "timbral re-creation" developed inside the Spectral Music's compositional, conceptual and technical repertoire. In this sense, it will be speculated some possible practical applicability contributions on the conceptual usages of "re-creation" related to the key tools and music processes developed by Spectral Music. Even so, with respect to the practical development of this research work, an analytical approach will be held, taking as its own analysis' objects Tristan Murail's mémoire/erosion (1975-76) and Jonathan Harvey's Speaking (2008), assuming its results as the truly methodological background. Finally, a series of compositional works will be presented such as a practical return to the theoretical and analytical developments performed during the Master Degree research work
Subject: Composição (Música)
Composição musical por computador
Improvisação (Música)
Musica espectral
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2012
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Simurra_IvanEijiYamauchi_M.pdf12.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.