Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284323
Type: TESE
Title: "Dialogue de L'Ombre Double", de Pierre Boulez : abordagens interpretativas
Title Alternative: "Dialogue de L'Ombre Double", by Pierre Boulez: interpretative approaches."
Author: Afonso, Luis Antonio Eugenio
Advisor: Mello Filho, Silvio Ferraz, 1959-
Abstract: Resumo: O presente trabalho tem como intenção fundamental a realização musical da obra ¿Dialogue de L¿Ombre Double¿, de Pierre Boulez, composta para clarinete solo ao vivo, clarinete pré-gravado e Live Electronics. O projeto investiga o processo que o intérprete percorre para vencer os recursos técnicos exigidos pela escrita musical do compositor, com momentos de reflexão interpretativa a respeito dessas exigências estilísticas e técnicas que a linguagem da música contemporânea requer, apresentando algumas visões técnico-interpretativas usadas pelo intérprete na realização progressiva da obra em questão. São apresentadas também discussões entre o intérprete e alguns compositores brasileiros convidados, sobre essas especificidades técnico-interpretativas em trechos desta obra, bem como uma breve descrição das técnicas utilizadas por Boulez tanto para a realização dos trechos pré-gravados, realizados em estúdio, como para a sonorização e a espacialização do som na sala de concerto, no momento da performance

Abstract: The fundamental intention of the present work is the musical realization of the oeuvre ¿Dialogue de L¿Ombre Double¿, from Pierre Boulez, composed for live solo clarinet, together with pre-recorded clarinet and Live Electronics. The project relates the investigation of the process that the performer goes through in order to master the technical resources demanded by the musical writing of the composer, with moments of interpretative reflections regarding the challenges and types of language that contemporary music requires, presenting a few technical-interpretative points of view used by the performer throughout the progressive realization of the researched oeuvre. Discussions between the performer and some invited Brazilian composers regarding the technical-interpretative specificities used in parts of the work are also presented, as well as a brief description of the techniques employed by Boulez for the sonorization and specialization of the sound in the concert hall during the performance
Subject: Boulez, Pierre, 1925-
Música para clarinete
Música contemporânea
Música - Análise, apreciação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Afonso_LuisAntonioEugenio_D.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.