Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284268
Type: TESE
Title: Alceo Bocchino : sonatina para piano : analise critica e interpretativa
Author: Bark, Josely Maria Machado
Advisor: Martin, Mauricy Matos, 1955-
Abstract: Resumo: O presente trabalho tem como principal objetivo realizar uma análise da Sonatina para Piano de Alceo Bocchino. Para introduzir e contextualizar essa análise, apresenta na Primeira Parte um levantamento biográfico e histórico da vida do compositor. A Segunda Parte focaliza a obra. Introduz aspectos da Forma Sonata, bem como das formas características de cada um dos movimentos da Sonatina em questão: Toccata, Invenção e Cadenza. Segue com o estudo analítico da obra através das técnicas de análise musical desenvolvidas por Arnold Schoenberg e John White, e fundamentos teóricos sobre a harmonia do século XX, segundo Vincent Persichetti. Desse estudo são levantadas sínteses a respeito da linguagem empregada, quais os elementos composicionais característicos utilizados pelo compositor e como ele os manipula. Também de acordo com esse estudo analítico, estão indicadas sugestões sobre a execução da obra, apontando aspectos relevantes da interpretação pianística. A conclusão reúne as informações de maior interesse obtidas da análise efetuada, das orientações do próprio compositor a respeito da execução da obra, e da entrevista complementar realizada com o mesmo e com o fagotista Noel Devos no Rio de Janeiro. Em anexo se encontram: a edição do manuscrito original, realizada com uso de software de editoração de partituras musicais, e um CD com a gravação da obra; ambos executados pela autora dessa pesquisa

Abstract: The main objective of the present research is to ana1yzethe Sonatina for the Piano of Alceo Bocchino. In order to introduce and to structure the Analysis, the First Part presents biographical and historica1 data of the composer's life, while the Second Part focuses on the piece. The Second Part starts with aspects of Sonata Form and introduces the forms involved in each movement of the Sonatina: Toccata, Invention and Cadenza. It follows with the Analysis of the piece according to the techniques of musical ana1ysis developed by Amold Schoenberg and John White, and theoretical approaches about twentieth-century harmony by Vincent Persichetti. The analytical process leads up to syntheses, where it is possible to identify the compositional language used, the typical compositional elements, and how the composer uses them Furthermore, according to this ana1ytical study, there are suggestions concerning the performance of the piece, pointing to relevant aspects of piano interpretation. The conclusion gathers the most prominent information acquired from the Analysis, from the composer's advices on the performance of this piece and from the complementary interview with the composer and with the bassoonist Noel Devos in Rio de Janeiro. As appendixes, there are the edition of the original manuscript, which was developed with the use of appropriate eletronic software designed for musical editions, and a recording on CD ofthe piece, performed by the author ofthis research
Subject: Bocchino, Alceo, 1918-2013
Música para piano - Análise, apreciação
Sonata
Música - Brasil
Música - Séc. XX
Compositores - Curitiba (PR)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2002
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Bark_JoselyMariaMachado_M.pdf9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.