Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284194
Type: TESE
Title: Medeia : um experimento coreografico
Author: Gatti, Daniela, 1967-
Advisor: Soares, Marilia Vieira, 1950-
Abstract: Resumo: O objetivo deste trabalho é realizar experimentos coreográficos a partir da gestualidade das mãos e dos dedos e suas expressões, no sentidode buscar elementos para a construção da natureza intelectual e emocional da personagem Medéia da tragédia grega de Eurípides. Como elementos inspiradores desta idéia adotaram-se, no campo da música, a Cantata Médée de Louis-Nicolas Clérambault e a justaposição de materiais sonoros da música eletroacústica e concreta, e no campo da linguagem corporal, os tratados de John Bulwer, Chirologia: ou Lingüagem Natural das Mãos e Chironomia: ou a Arte da Retórica das Mãos e, a utilizaçãoda máscara neutra, com base nos princípios de Copeaue Lecoq. Os experimentos foram conduzidos no sentido de alcançar uma dramaturgia corporal por meio da movimentação das mãos e do corpo, enfatizando os aspectos arquetípicos traçados sobre a leitura da personagem Medéia, dentro da linguagem da dança contemporânea. Conclui-se então que, a integração destes elementos forneceu subsídios para compor a caracterização desta personagem e dos experimento sem dois pólos assim prescritos: Medéia como figura humana - no ambiente sonoro da Cantata, e Medéia como figura mística - no ambiente sonoro da música eletroacústica e concreta, juntamente com a utilização a máscara como elemento simbólico

Abstract: This study aims to perform choreographic experimentson the gestuality of hands and fingers and their expressions, with the purpose of finding elements to construct the intellectual and emotional nature of the character Medea from the Greek tragedyEuripidis. Some of the inspiring elements that have been adopted were: in the field of music, Louis-Nicolas Clérambault's Cantata Médée and the juxtaposition of sound materials of electroacoustic and Concrete music; in the field of corporal language, the treaties by John Bulwer, irologia: or The Natural Language of the Hand and Chironomia or: The Art of Manual Rethoric, and the utilization of the neutral mask, on the basis of Copeau and Lecoq's principIes. The experiments have been conducted with the aim of attaining a corporal dramaturgy through the movement of hands and body, emphasizing the archetypical aspects traced upon the reading of the character Medea within the language of contemporary dance. It can thus be concluded that the integration of these elements supplied subsidies to compose the characterization of this character as well as of the experiments at two distinct poles, which are: Medea as a human figure - in the sound environmentof Cantata; and Medea as a mystical figure - in the sound environmentof the electroacoustic and concrete music, along with the visualization of the mask as a symbolic element
Subject: Experimento coreografico
Dança - Pesquisa
Gestos
Dança - Técnica
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2005
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Gatti_Daniela_M.pdf3.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.