Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284145
Type: TESE
Title: Musica cenica para piano : cinco peças brasileiras
Author: Gonzaga, Maria Clara de Almeida
Advisor: Martin, Mauricy Matos, 1955-
Abstract: Resumo: Este trabalho teve como objetivo investigar a Música Cênica para piano produzida no Brasil do século XX, no período que envolve os anos 70 e suas proximidades,a fim de constatar as possibilidades de realização artístic ano gênero e contribuir, desta maneira, para a pesquisa e a prática do ensino, assim como para a divulgação da Música Contemporânea Brasileira. Cinco peças representativas foram tomadas como objeto de estudo: Cincokitschs-1968 (Willy Corrêa de Oliveira); Comentários sobre uma peça de Mozart-1976 (Henrique Morozowicz de Curitiba); Redundantiae-1979 (Jorge Antunes); Recado a Schumann-1983 (Gilberto Mendes) e XI Variações-1983 (H.DawidKorenchendler). A necessidade de focalizar o assunto é decorrenteda escassez de bibliografia a respeitoe da ausência quase total desse repertório nos programas de concerto. A abordagem passa pelos dados dos compositores, descriçãodas peças, análise dos recursos cênicos nelas utilizados, referência às interpretações de pianistas que tiveram oportunidadede realizá-las,proposta de utilização de tecnologia nas apresentaçõe sem público e relação de outras peças de Música Cênica dos mesmos autores. Em anexo, depoimentos completos das entrevistas com os compositorese intérpretes

Abstract: This work intends to investigate the scenic music for piano made in Brazil during the twentieth century, especially in the period around the 19705, verifying the possibilities of performance of this kind of music and contributing for research and education practices of Brazilian contemporary music as well as divulge this repertoire. Five representative pieces were taken as objects of study: Cinco kitschs - 1968 (WillyCorrêa de Oliveira); Redundantiae 1979 (Jorge Antunes); Recado a Schumann- 1983 (Gilberto Mendes) e XI Variações - 1983 (H. Dawid Korenchendler). This study was motivated by the scarce bibliographyon this subject and almost total absence of this repertoire in most of the recital programs. Included are some information about the composers, a description of the pieces, an analysis of the scenic resources used, some references to the interpretation of pianists who had the opportunity to perform the pieces, a proposal for the usage of technology in public performances, and a relation of other scenic pieces by the same composers. Also annexed to this work are the complete interviews with the composers and performers
Subject: Musica para piano
Artes cênicas
Música - Brasil
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2002
Appears in Collections:IA - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Gonzaga_MariaClaradeAlmeida_M.pdf4.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.