Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284066
Type: TESE
Title: A morte da pintura em questão : a obra de João Camara e Siron Franco nas decadas de 1960/1970
Title Alternative: The "death" of painting in question : the works of João Camara and Siron Franco in the decades of 60 and 70
Author: Vicente, Andreia Maria Farah
Advisor: Couto, Maria de Fatima Morethy, 1963-
Abstract: Resumo: Este trabalho analisa o processo de inserção no cenário artístico nacional dos artistas plásticos João Câmara e Siron Franco - que, através da linguagem da pintura oriunda da técnica em óleo sobre tela, se destacaram no cenário artístico nas décadas de 60 e 70, época em que se discutia intensamente - tanto no Brasil como no exterior - a crise do suporte artístico tradicional em detrimento das novas linguagens artísticas. Como fator importante neste processo, destacamos a criação de Salões competitivos em outras capitais do Brasil nos quais as obras desses dois artistas foram selecionadas ou premiadas. A representação da figura humana é o principal eixo condutor da trajetória das obras de João Câmara e Siron Franco, sendo o corpo espaço metafórico para reflexões sobre os problemas humanos, críticas à sociedade e/ou ao momento político em que o país se encontrava no período acima citado.

Abstract: This dissertation analyses the insertion of the artists João Câmara and Siron Franco - artists that through the language of painting build up from the technique oil painting over canvas have appeared into the artistic scenario in the decades of 1960 and 1970. In this time it was discussed - in Brazil and abroad - the crisis of the traditional artistic support, taking only in consideration the new artistic languages. As an important factor of this process we point out the creation of competitive Art Salons in others main cities of Brazil, in which the works of those two artists were selected and won thefirst prizes. The representation of the human figure is the main axis of the trajectory of the works of João Câmara and Siron Franco, taking into account that the body is the metaphorical space for the reflections upon human problems, critics to the society and/or, to the political moment of the country related to the aforementioned decades.
Subject: Camara, João, 1944-
Franco, Siron, 1947-
Pintura
Arte moderna - Séc. XX
Anos 1960
Anos 1970
Crítica de arte
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2009
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Vicente_AndreiaMariaFarah_M.pdf19.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.